Butikskæder kaster sig over nethandlen

Antallet af fysiske butikskæder, der åbner netbutik, er eksploderet under krisen. Stigningen ventes at fortsætte de kommende år. Men for nogle går det for langsomt. »Udlandet erobrer store dele af nethandlen, mens de danske butikker tøver,« lyder kritikken.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

HTH Køkkener, TP Musik, SuperBest og Flügger. Hvad end man er på udkig efter en CD, en rulle tapet eller en liter mælk, så blev muligheden for at kunne foretage sit indkøb hjemme foran computerskærmen større det forgangne år, hvor de nævnte kæder var nogle af dem, der åbnede netbutik. De danske butikskæder kobler sig i stigende grad på nethandlen, og de gør det i et tempo, der er langt højere end ventet.



Det viser en ny analyse, Dansk Erhverv har foretaget i samarbejde med Stockmann-gruppen. 40 procent af butikskæderne havde en
e-handelsplatform i 2009, men her midt i 2010 er det tal steget til 44 procent, og det får brancheorganisationen til at opjustere prognosen for, hvor mange af de fysiske butikker der også vil have netbutikker fremover.

Dansk Erhverv venter nu, at 46 procent af alle de danske butikskæder vil have
e-butik ved udgangen af 2010, altså en stigning på 15 procent i forhold til året før. I 2011 forventes tallet at runde 50 pct.
»Tendensen, hvor fysiske butikskæder supplerer med e-handel, er sådan set ikke ny, men det går hurtigt og også langt hurtigere, end vi havde ventet. Stigningskurven bliver simpelthen stejlere,« siger Mette Feifer, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Her er man slet ikke i tvivl om, hvad det er, der har lokket butikskæderne ombord på e-bølgen.

»Vi mener, forklaringen er, at e-handelsomsætningen er vokset markant, også gennem krisen, hvor den fysiske detailhandel har været mærket. Det betyder, at mange virksomheder får øjnene op for, at der ligger en rigtig god indtjeningsmulighed i at supplere den fysiske butik med et online-ben,« siger Mette Feifer.

Flot, men ikke hurtigt nok

Men væksttallene vækker ikke lige stor begejstring alle steder. Hos FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, der blandt andet står bag Dansk e-handelsanalyse, har man tidligere kritiseret de danske butikskæder for at være for langsomme til at supplere med en e-butik. Og den kritik gælder stadig.
»Vi er tilfredse med, at det går hurtigere, end man havde regnet med, men vi har stadig det synspunkt, at det skal gå endnu hurtigere,« siger Henrik Theil, der er kommunikationsdirektør i FDIH.

Han peger på, at en stadig stigende del af handlen med tøj, mad osv. foregår via nettet, og derfor risikerer butikkerne at blive koblet af, hvis de ikke går online. Og ikke kun salgsmæssigt.
»Det er også et spørgsmål om folks oplevelse af din virksomhed og dit brand. Vi ved, at der findes kundegrupper, specielt de yngre af slagsen, som ikke tror, at ting findes, hvis ikke de er på nettet. Så er man ikke tilstede online, bliver man pludselig usynlig over for en hel gruppe.«

FDIH peger dog især på en årsag til, at de danske butikskæder skal sætte tempoet op og slå døren op for de virtuelle butikker. Ifølge tal fra Dansk e-handelsanalyse, som brancheorganisationen står bag, udgør de udenlandske netbutikker en stigende trussel for de danske butikker, og hver fjerde onlinehandel foretaget af en dansker sker i dag i en udenlandsk e-butik.

»Det er en kæmpe trussel, og vi må erkende, at hvad angår prisniveau og distributionsomkostninger, der kan vi ikke konkurrere med de udenlandske netbutikker,« siger kommunikationschef Henrik Theil.
Det er især elektronik og mærkevarer, der shoppes på de udenlandske netbutikker, mens større køb som møbler og hårde hvidevarer foretages på danske sider, hvor man føler sig mere tryg ved leverandøren.

Bange for at kannibalisere

Hos Dansk Erhverv erkender man, at det er ærgerligt, at den udenlandske nethandel optager så stor en del af den samlede e-handelskage. Men det er trods alt også fornuftigt, at butikkerne ikke haster ind i det nye forretningsområde, påpeger chefkonsulent Mette Feifer.
»En del af de fysiske butikskæder er fortsat bange for at komme til at kannibalisere på sig selv ved at åbne en netbutik, og der er også flere af dem, der oplever kanalkonflikter, hvor de både producerer og sælger til enkeltstående butikker, som selvfølgelig ikke synes, det er sagen, at leverandøren selv begynder at sælge på nettet. Det får nogle til at overveje, om nethandlen nu er det værd, og de skal nok lige studere business-casen i lidt længere tid, før de kommer i gang.«