Butikskæder er vilde med shoppingcentre

Interessen fra detailkæderne for at få foden inden for i shoppingcentre giver centrene mulighed for at vælge og vrage mellem tilbuddene.

Allerede et år før Ro's Torv i Roskilde åbner dørene for den omfattende udvidelse af centret med 46 nye butikker og 12.000 ekstra kvadratmeter, er 90 pct. af butiksarealet udlejet. Det skriver Børsen.

»Vi har måttet afvise adskillige butikker, da vi har sammensat et stramt koncept for, hvilke butikker vi vil have inden for dørene. Og det er ærlig talt skønt at have så stort et udvalg. Tidligere har hele branchen oplevet meget hårdere tider, hvor man gik på kompromis med udvalget af butikker for at få økonomien til at hænge sammen. Det problem er vi ude over nu,« fortæller udlejningschef i Keops Development, Bjarne Gothenborg, der står for udlejningen i Ro's Torv. Dermed har Ro's Torv rejst sig fra tidligere tiders økonomiske tømmermænd.

Så sent som for to år siden måtte centret indkassere et kæmpetab på 110 mio. kr. mod et ventet overskud på 10-15 mio. kr. Udgifter til at etablere ekstra parkeringspladser tyngede, ligesom besøgstallene ikke var høje nok, skriver avisen.

Kilde: Børsen