Butiksflugt fra Strøget

Det er dyrt at have adresse på Strøget i det indre København som butik. En lavere omsætning i krisetider får butikkerne til at stikke af fra adressen. Reklameværdien er ikke længere høj nok, siger butiksejerne.

Foto: Steffen Ortmann.
Læs mere
Fold sammen
Engang var en adresse på Strøget i det indre København lig med høj reklameværdi for butikker. Men i dag kan de høje kvadratmeterpriser ikke længere retfærdiggøres. Ifølge Dagbladet Børsen leder butiksejerne derfor nu efter billigere butikslokaler, hvor der er bedre overensstemmelse mellem omsætning og husleje. Før gav Strøget god markedsføring for butikkerne, selvom omsætningen måske ikke var så høj. Nu har krisen presset flere butikker til at finde en ny adresse.

”Vi vurderer, at vi skal ligge i det, man måske kalder en AB-placering i stedet for en AA`er,” siger Martin Nielsen, leder af Lain Import, der står bag importen af det amerikanske mærke Marlboro Classcis. Firmaet vil flytte sin butik fra den nordligste ende af Strøget ved Østergade til nyindrettede lokaler i Pilestræde.

”Der er måske nok et lidt lavere flow af mennesker, men derfor kan omsætningen godt blive den samme eller næsten den samme, og så er det i hvert fald for vores vedkommende for dyrt købt at ligge på en adresse, hvor huslejen er det dobbelte eller mere,” siger Martin Nielsen til Dagbladet Børsen.

Udover Marlboro Classics har møbelfirmaet Natuzzi også planer om at forlade Strøget og koncentrere sin markedsføring ude i Fields. Gad har også lukket sine aktiviteter på gaden, og ved årsskiftet lukkede og slukkede Bodum også for sin store flagskibsbutik på Strøget.

”Den var for stor og for dyr til at drive som Bodum-butik, hvis man ikke betragtede det som markedsføring,” siger Rikke Rasmussen, der er direktør for Bodums skandinaviske markeder.

Ifølge markedsdirektør Michael Skou fra Retail Institute Scandinavia følger de danske butikker en international trend.

”Tidligere handlede det blot om markedsføring og branding. Det gør det fortsat også, men nogle af de store flagskibsbutikker har måttet sande, hvilke udfordringer de står overfor, og nu forsøger de at vride lidt penge ud af deres koncepter,” siger Michael Skou til Dagbladet Børsen.