Butikkerne jubler over regnvejret

Det går rigtigt skidt for de erhverv, der normalt lever af sommersæsonen. Isbarer og forlystelsesparker kan melde om en sløj sommer på grund af det våde vejr. Men butikkerne bliver bestormet.

Ifølge P1 Morgen oplever detailhandelen omsætningsfremgang på op mod 30 procent, som især møbel- og tøjhandlerne kan glæde sig over.

Hos tøjkæden Hennes & Mauritz siger administrerende direktør Henrik Åen, at der er kommet væsentligt flere kunder til, men medgiver at mange bare gerne vil have noget at give sig til i sommerkulden.

Hennes & Mauritz vil ikke ud med de nøjagtige salgstal, fordi virksomheden er børsnoteret, men kæden kan især mærke, at dens butikker i storcentrene har masser af kunder, der gerne køber pænt ind af efterårskollektionen.

Tendensen bekræftes af marketingschef Claus Tüchsen fra Steen & Strøm. Selskabet driver nogle af de største indkøbscentre herhjemme, Kolding Storcenter og Fields i Ørestaden i København.

Her har man trukket masser af turister til, og det har betydet en vækst på op mod 25 procent i juni. Det tal regner Claus Tüchsen også vil holde for juli.

Især familierne kommer i stort tal til butikker med egne legepladser. Ikea er i sig selv blevet et udflugtsmål - så stort, at hver tiende dansker har aflagt butikskæden et besøg i juli måned.

- Væksten er på 25 procent, fortæller varehuschef Peter Steenberg fra Ikea i Gentofte til P1 Morgen.

For møbler er blevet det store trækplaster, også havemøblerne, lyder det fra Idemøblers kædechef Bo Pedersen. Men børneværelserne og soveværelserne er også blandt favoritterne. For dagene indendørs får en del til at skifte indboet ud.

Hos Idemøbler kan man da heller ikke mindes at sommersæsonen nogensinde har været bedre. Kæden har oplevet en vækst på op mod 28 procent.

Til gengæld, så må alle kæderne se sig slået af en bestemt branche. Det er ikke overraskende solcentrene. De har kunnet tredoble omsætningen i forhold til en normal juli.

Kilde: DR P1