Butikker vildleder kunder om nethandel

Netbutik oplever, at de fysiske butikker bagtaler og lyver om dem. Nu vil branchen undersøge, hvor stort problemet er.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Mange af netbutikkerne er parallelimport, så der har du ingen garanti. Du er på herrens mark.

Sådan lød det blandt andet fra en ekspedient i en hvidevare-butik, da Esben Gadsbøll besøgte dem.

Esben Gadsbøll er indehaver af netbutikken WhiteAway.com A/S, der udelukkende via nettet sælger hvidevarer. Esben Gadsbøll oplever ugentligt, at bekymrede forbrugere ringer, efter de har hørt negativ omtale af netbutikker i de fysiske butikker. Han valgte derfor at besøge fire butikker for at vejre stemningen. I de to af butikkerne oplevede han virkelig god, eksemplarisk og professionel service, men i den anden halvdel oplevede Esben Gadsbøll selv den negative omtale. Den dårlige snak gik udover manglende garanti på, at netbutikkerne leverer de forkerte varer, og at de i stor stil rammes af konkurser.

Ifølge en opgørelse, som Experian tidligere har foretaget, er der i løbet af årets første to måneder dog kun registreret to konkurser blandt netbutikker.

FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, bryder de sig ikke om den facon, som nogle af de fysiske butikker lægger for dagen.

- Det er dybt beklageligt. Det er dårlig stil og dårlig moral at sprede rygter om hinanden. Det er ondsindet sladder af værste skuffe, som vi ikke bryder os om, siger direktør for FDIH, Morten Kamper.

Hos FDIH hører de sjældent om den slags sager, hvor fysiske butikker spreder forkerte budskaber, men de vil nu kigge nærmere på problemet.

- Næste skridt er at undersøge omfanget. Vi frygter, at det er et større problem, men håber, at det ikke er så udbredt. Det er en form for diskrimination af nethandel, og det kan vi ikke acceptere. Det handler i bund og grund om, hvorvidt man kan stole på den vejledning, man får i en butik, lyder det fra Morten Kamper, FDIH.

Svært at bekæmpeDet kan være vanskeligt at bevise, at de fysiske butikker taler dårligt om netbutikker overfor kunderne. Og samtidig er der reelt ikke meget, netbutikken kan gøre ved det.

- Teoretisk set kan de jo klage til Forbrugerombudsmanden, da det er imod markedsføringsloven at tale urigtigt og negativt om andre. Men for at det reelt er en mulighed, så skal de jo kunne dokumentere, at det her foregår, siger advokat hos Bech-Bruun og lektor på CBS, Søren Sandfeld Jakobsen.

Søren Sandfeld Jakobsen slår også fast, at så længe butikkerne udtaler sig generelt, og ikke kritiserer én konkret virksomhed, så er det svært at gøre noget ved.

- Den bedste måde at tilbagevise sådan nogle beskyldninger på, er at være en god og ordentlig netbutik, der sørger for at levere varerne i overenskomst med aftalen, lyder det fra advokat Søren Sandfeld Jakobsen.

Også på Erhvervsbladet.dk Download gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.