Butikker taber markedsandele til nethandel

Overhaling. Indkøb på nettet er i eksplosiv vækst. Virtuel handel kan nu mærkes i de fysiske butikker, der taber markedsandele til den nye salgskanal.

Nethandel vokser med 30-40 procent om året, og det kan butikkerne i den virkelig verden ikke hamle op med.

Det skriver nyhedsportalen epn.dk.

- Detailhandelen registrerer knap nok netbutikkernes succes, fordi vi har højkonjunktur, så alle har fremgang. De fysiske butikker får en brat opvågning, når udviklingen vender, og de opdager, hvor stor en del af markedet, som er forsvundet. Det kan føre til lukninger, siger detailhandelseksperten Bruno Christensen, der er direktør i Retail Institute Scandinavia til epn.dk

Danskerne handler for omkring 16 mia. kr. om året på nettet og antallet af online-køb er firdoblet i de seneste fire år.

- Stort set alle danskere er online, og 60 procent af befolkningen har været det i fem år eller mere. Jo mere erfaring, desto mere tilbøjelige er forbrugerne til at købe online, siger Morten Kamper, der er direktør i FDIH, interesseorganisationen for dansk distance- og internethandel til epn.dk

Indkøbsstrukturen i Danmark er i forandring, og ifølge FDIH er detailhandelen nødt til at forholde sig til online- salg. Problemet er, at butikskæder ved at satse på nettet uvilkårligt trækker indkøb væk fra forretningerne.

- Det er en klassisk konflikt om, hvilke salgskanaler man skal satse på. I sidste ende er det en kamp om kunder, omsætning og loyalitet. Nettet er ikke til at komme udenom, og flere af de mest professionelle aktører inddrager og udnyttet nettet i deres salg på den ene eller anden måde, siger Morten Kamper.

- mja