Butikker går barske tider i møde

2013 bliver endnu et trist år for de hårdt prøvede danske butikker.

2013 bliver endnu et trist år for de hårdt prøvede danske butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Krisen har sendt danske detailhandlere ned i et dybt sort hul, og der kommer de til at forblive en rum tid.

»Udviklingen i de danske butikkers omsætning kommer, desværre for butiksejerne, til at minde rigtig meget om den triste udvikling i 2011 og 2012,« vurderer Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank.

»Ganske vist får danskerne lidt mere købekraft på grund af skattelettelser og en lavere inflation, så det trækker lidt op i forbruget. Men afgørende er også danskernes lyst til at bruge penge, og den hænger især sammen med, hvordan det går med arbejdsmarkedet og boligmarkedet,« siger Las Olsen, der mener, at de to forhold kommer til at lægge en dæmper på danskernes indkøb i butikkerne.

»Arbejdsløsheden er ikke på vej ned igen, og på boligmarkedet er situationen stort set uændret. Mange steder i landet har danskerne stadig svært ved at sælge deres hus, og når det er virkeligheden, dæmper det forbruget,« siger Las Olsen.

Pessimisme i modebranchen

I modebranchen tror man heller i ikke længere på, at danskerne vil købe flere dyre skjorter og kjoler lige foreløbigt.

»Beklædningsbranchen er nok ikke ved vendepunktet endnu i forhold til krisen. På et tidspunkt vil omsætningen stabilisere sig, og potentialet er til stede for et opsving. Men det kommer ikke, så længe forbrugerne oplever så stor usikkerhed,« lød det for kort tid siden fra Torben E. Hoffmann Rosenstock, sekretariatschef i Wear til brancheportalen Fashioforum.

Hos skoforhandlerne kradser krisen også. Danskernes køb af sko er faldet markant siden 2007. Dog forsøger direktøren i Dansk Detail, der repræsenterer en stor del af landets skobutikker, at finde lidt optimisme.

»Jeg tror godt, at vi kan kommer i en situation, hvor vi får en stigning på en procent i den danske detailhandel,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

Hans vurdering bygger på en rundspørge blandt medlemsbutikkerne, og de forventer en stigning på en til 1,5 procent i forhold til 2012-omsætningen. De samme butikker har dog tidligere under den nu femårige krise forudset, at salgskurven ville knække, uden at de fik ret.

Et spørgsmål om psykologi

Privatforbruget i Danmark udvikler sig ikke direkte i takt med objektive økonomiske kriterier som arbejdsløshed og reallønsudvikling, men er i lige så høj grad et resultat af psykologi og forventninger til fremtiden, lyder det fra Dansk Erhverv i en netop udkommet detailhandelsprognose.

Heri fastslås det, at danskernes syn på den økonomiske situation stadig er negativ, men i de første måneder af 2013 dog en anelse mindre negativ end i 2012.

Det er blandt andet salget af forbrugsvarer som artikler til boligen og fritidstyr, der er faldet kraftigt siden krisens indtog. Salget af tøj er nu på et historisk lavt niveau.

»Mængdeomsætningen har det seneste år stabiliseret sig på et historisk set lavt niveau – forbrugerne bruger ikke ligeså mange penge på beklædning som tidligere. Selv om man selvfølgelig har behov for at købe noget tøj, er det alligevel en varekategori, som i høj grad har karakter af et luksusforbrug, man vil kunne spare på i dårlige tider,« skriver Dansk Erhverv i sin prognose og fastslår:

»Dertil kommer, at flere og flere danskere køber tøj og sko via udenlandske netbutikker, hvilket betyder faldende dansk salg.«