Butikker bliver mandevenlige

Smykkekoncernen vil modernisere sine over tusinde koncept-butikker. Investeringen på samlet godt 500 mio. kroner vil gøre det nemmere for særligt mænd at købe smykker.

Foto: Kasper Palsnov.
Læs mere
Fold sammen

Butikkerne er blot fem til seks år gamle, men de er allerede ved at være forældede. Tilmed farer mænd for ofte vild i dem.

Sådan lyder det nu fra Pandora-ledelsen, der er klar med gennemgribende ændringer for cirka en halv mio. kroner i hver af de konceptbutikker, som den danske smykkekoncern har åbnet over store dele af kloden siden 2007. Samtlige af Pandoras cirka 1.100 konceptbutikker, det vil sige butikker udelukkende med Pandora-smykker, skal ændres fra top til tå indvendigt. Allerede fra 2. kvartal 2014 vil Pandoras første franchisetagere blive bedt om at gennemføre de bekostelige ændringer af særligt inventar og vægge. Ambitionen i Pandoras topledelse er, at der ikke skal være konceptbutikker et eneste sted på kloden, som er mere end fem til seks år gamle i deres udtryk. For særligt mændenes skyld bliver produktkategorierne skarpere opdelt i de nye butikker. »Når vi viser produkterne fordelt efter kategori, bliver det nemmere at navigere i butikken, og det har kæmpe indflydelse på særligt mændenes mulighed for at navigere i butikkerne,« siger Thomas Ryge Mikkelsen, Chief Marketing and Merchant Officer i Pandora.

Konkret betyder det, at charms- og charmsarmbånd får sin egen afdeling og farve i butikken, mens Pandoras ringe ligeledes får egen afdeling og farve. Tilmed vil Pandora væk fra de nuværende konceptbutikkers »kliniske look«. Butikkerne er for hvide og kolde i deres udtryk, og der skal fremover skrues markant op for varmere farver. Desuden gøres det nemmere for kunderne at røre produkterne. Butikkerne bliver også indrettet, så personale og kunder kommer tættere på hinanden naturligt. Magtdistancen bliver nedbrudt, og særligt mændene vil komme til at opleve det som mindre intimiderende at tale med en Pandora-ansat, lyder det fra Thomas Ryge Mikkelsen. Udgiften bliver ifølge oplysninger fra Pandoras investorkonference tirsdag i London typisk på cirka 60.000 til 80.000 euro per butik svarende til cirka 450.000 til 600.000 kroner. For de største butikker kan prisen blive det dobbelte, afslører Pandora-ledelsen.

Hvordan, regningen skal fordeles, er endnu uklart. Der blev på konferencen i London spurgt ivrigt ind til dette, men Pandoras topledelse, herunder CEO Allan Leighton, gled igen og igen af på spørgsmålet.»Det vigtigste er, at det bliver gjort. Vi har nu taget beslutningen om at opgradere butikkerne hvert femte til sjette år. Hvem der kommer til at betale, det skal vi nok finde en løsning på senere,« lød et af Leightons svar. Tidligere har Pandora været kritiseret af særligt mindre forhandlere for at tvinge dem til at købe dyrt Pandora-inventar. Forventningen er dog, at de noget større Pandora-forhandlere vil have en betydeligt større interesse i at investere i Pandoras vækst.