Businessoverblik: Magtfuld olieboss sætter historisk stort klimamål – svarer til hele Brasiliens udledning

Her følger de vigtigste businessnyheder, du skal kende til, før du for alvor tager hul på din torsdag. Vi har læst erhvervsnyhederne og tjekket aktiekurserne, før du stod op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være opdateret.

Den nye CEO i BP, Bernard Looney, har efter en uge i jobbet meldt ud, at oliegiganten skal være CO2-neutral i 2050. Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel Leal-Olivas/AFP/Ritzau Scanpix

Godmorgen og velkommen til businessoverblikket, som klæder dig på til dagen med de vigtigste erhvervsnyheder.

I dag skal det blandt andet handle om manglende klimaplaner, et løfte om klimaneutralitet fra et af verdens største olieselskaber og problemer i Rungsted, hvor boligministerens Blackstone-aftale pludselig satte en stopper for planerne om at stifte en andelsboligforening.

Men vi begynder i luften, hvor flyselskabet SAS onsdag røg ud i heftig turbulens.

1
SAS ændrede reklamevideo efter shitstorm

Tirsdag udgav SAS en reklamevideo, der stillede spørgsmålet »Hvad er ægte skandinavisk?« Og SAS svarede selv: »Absolut intet«.

Herefter nævnte reklamen en lang række skandinaviske traditioner og skikke og påviste, at ingen af dem faktisk stammer fra Skandinavien, men derimod er importeret fra lande som Tyrkiet, Østrig og Tyskland.

Det medførte en storm af kritiske kommentarer på de sociale medier – og stormen var så voldsom, at SAS pillede videoen ned igen.

Sagen udviklede sig i løbet af hele onsdagen og endte med, at SAS publicerede en ny video. Denne gang i en næsten to minutter kortere version og uden det provokerende svar på det indledende spørgsmål.

SAS selv mente, at selskabet var blevet udsat for et cyberangreb, mens to eksperter sagde til Berlingske, at det mest af alt blot lignede en »shitstorm« fra vrede brugere.

Læs meget mere og se både den oprindelige og den nye version af videoen her.

2
Den nye topchef i BP lover CO2-neutralitet i 2050

Finans bringer historien om, at den nye topchef i BP, Bernard Looney, lover, at oliegiganten skal være CO2-neutral i 2050 – en historisk melding, som gør BP mere klimaambitiøs end konkurrenterne fra Royal Dutch Shell og Total, for dermed skal BP eliminere, hvad der svarer til Brasiliens årlige CO2-udledning.

»Betyder det, at BP kommer til at producere mindre olie og naturgas end i dag? Svaret er ja. I stedet vil vi fokusere på produktionen af den olie og gas, der sikrer os det største afkast til at investere i andre områder, som kan reducere vores klimaaftryk,« siger Bernard Looney, der tiltrådte for en uge siden, til Finans.

Dermed lægger en af verdens største CO2-udledere nu op til at blive grøn og klimavenlig.

3
Blackstone-aftale satte brat stopper for andelsboligplaner i Rungsted

Berlingske bringer torsdag historien om, at lejerne i en ejendom i Rungsted var i fuld gang med at benytte den såkaldte tilbudspligt i lejeloven til at stifte en andelsboligforening for at undgå at blive solgt til en kapitalforvalter.

Det blev der dog sat en brat stopper for 30. januar, da regeringen indgik den såkaldte Blackstone-aftale. Det har resulteret i, at banken har smækket kassen i, og det er ikke lykkedes for lejerne at finde en ny, som vil stå for finansieringen.

»Alle sad med vin i glasset klar til at fejre, at de skulle købe ejendommen og stifte en andelsboligforening. Og så kom jeg bare og sagde, at det var slut. At vi ikke har finansiering til det,« fortæller advokat Henrik Qwist, partner i Qwist & Bræmer Advokater, som har været med til at stifte omkring 500 andelsboligforeninger i primært København, til Berlingske.

Regeringens nye aftale på området har den seneste tid været til stor debat, da blandt andet flere banker har meldt ud, at indgrebet vil betyde prisfald og usikkerhed.

Et andet eksempel er historien om Pernille Andersen, der troede, at hun havde en køber til sin andelslejlighed på Vesterbro – men køberen valgte at springe fra, efter at banken havde advaret om store værditab.

Få Business-overblikket – hver dag


Du er i gang med at læse morgenposten fra Berlingske Business. Her får du dagligt det fulde overblik over de vigtigste erhvervsnyheder fra ind- og udland, så du kun behøver læse én artikel for at være opdateret.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, kan du få overblikket direkte i din indbakke – hver morgen.


Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske hver morgen inden klokken 09.00 sender mig det fulde politiske overblik med dagens vigtigste historier analyser og debatter i dansk politik. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan i visse tilfælde blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke. www.berlingskemedia.dk/cookie-og-privatlivspolitik

4
Tæt på halvdelen af danske virksomheder med bilflåde og transport har ingen mål for at nedbringe CO2-udledning

Børsen bringer en meningsmåling fra benzinstationskæden Circle K Danmark, der viser, at 66 procent​ af de 512 adspurgte chauffører, indkøbere og andre nøglepersoner siger, at de enten afventer udviklingen eller kun gennemfører klimatiltag, der ikke koster tid og penge.

Børsen skriver, at hele 45 procent slet ikke har nogen målsætning for at nedbringe CO2-udslippet. Mange af disse køretøjer står for en stor del af den samlede CO2-udledning på transportområdet.

»Der er faktisk stor interesse for at gøre transporten mere grøn. Og danske vognmænd skifter flåde ud ret hyppigt – groft sagt med fem års interval. Hvis vi vidste, hvad der var det rigtige brændstof eller de rigtige biler, kunne vi rykke os meget hurtigt. Men det ved vi ikke i dag. Og man kan altså dø som forretning, hvis man investerer forkert,« siger Ove Holm, underdirektør i DTL, der er organisation for ca. 1.700 danske vognmænd.

Tre forhold, investorerne bør holde øje med:

Investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen udpeger her, hvad investorerne bør holde øje med i dag:

Norwegian aflægger sit fjerde kvartalsregnskab og fortæller om det forventede 2020. Kan strategiændringen fra foråret 2019 nu for alvor mærkes, og bliver der annonceret en økonomisk kompensation fra Boeing for de 18 fly, som står uvirksomme hen på parkeringspladsen?

Selv om coronavirussen en kort overgang gjorde investorerne nervøse, ser det ud til, at de hurtigt har rystet nervøsiteten af sig. De amerikanske aktier er steget med mere end fire procent i år til dato. Investorerne virker meget selvsikre på, at corona kun bliver en mindre ting for den globale økonomi. Lurer der en fare for en coronanedtur, ikke mindst fordi den europæiske økonomi sandsynligvis også får et dårligt 1. kvartal?

Amerikanske dollar er på det højeste niveau i tre år. Bliver den stærke valuta snart genstand for, at Donald Trump vil fremhæve, at andre lande og regioner med fuldt overlæg svækker deres valuta for at vælte den byrde over på amerikanerne?

Sådan ser markederne ud torsdag morgen

Der er generelt god stemning i USA, mens Asien på de store børser ser rødt.

USA:

Dow Jones: +0,94 procent

S&P: +0,65

Nasdaq: +0,9

Asien:

Nikkei: -0,12

Hang Seng: -0,35

CSi 300: -0,67