Business-folket foretrækker fysiske skobutikker

Danskerne køber mere og mere på nettet, men de fleste foretrækker stadig en rigtig butik med betjening, når der skal købes sko til business-brug.

ECCO designer Niki Tæstensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Løbesko, sneakers og casual sko sælger godt på nettet, men når det kommer til klassiske business-sko, går det lidt mere trægt.

Sådan lyder det fra herretøjsbutikken, Kaufmann, der foruden fysiske butikker også sælger businesssko fra nettet. Erfaringerne er, at erhvervskunderne tøver lidt med skokøb på nettet og tilsyneladende stadig foretrækker en fysisk butik, hvor man kan prøve skoene.

»De unge er klart den største kundegruppe, når det gælder om at købe sko på nettet. De er fantastisk gode til at sætte sig ind i skoen fra andre websites, så de ved lige præcis, hvordan skoen er i størrelse og pasform. Til dem kan vi godt sælge sko via nettet,« siger ansvarlig for marketing, Marca Kirstejn Johansen, Axel Kaufmann ApS. Når det gælder et par sorte sko til forretningsbrug kan den slags også let købes med et par klik på skærmen, men her foretrækker mange af kunderne stadig de fysiske butikker.

»Det er svært at forklare pasform og materialer på en hjemmeside. Vi kan vise detaljefotos, og vi forsøger at beskrive pasformen for hver enkelt sko, men vi mærker klart, at kunderne hellere fysisk vil mærke skoen og blive betjent i en butik,« siger Marca Kirstejn Johansen.

Virksomheden blev grundlagt i Aarhus i 1908 og har i alt 46 fysiske butikker, herunder Kaufmann og Axel samt fire sites med tøj og sko på nettet, og ambitionerne fejler ikke noget. På axel.dk er det eksempelvis muligt at købe støvler fra italienske Alberto Fasciani til 6.000 kr. samt australske RM Williams boots og sko fra Paul Smith.

Sko hitter på bootz.com

Hos boozt.com er billedet lidt anderledes. Her ligger sko hver uge på top tre til fem-listen over bedst sælgende produkter.

»Og det er helt klar kvinderne, der er bedst til at købe på nettet. De danske mænd er noget langsommere, og sammenlignet med svenske mænd er de danske bagud. Svenske mænd er mere modebevidste og ved, hvad de vil have,« siger administrerende direktør Hermann Haraldsson, boozt.com.

Virksomheden driver bl.a en række sites for nordiske modebrands, herunder Eccos nethandel i hele Europa, men har siden 2011 skabt egen tøjforretning på nettet.Ejekredsen tæller Ecco samt Sunstone Capital.Når det gælder salg af sko, skiller det sig ikke ud fra andre varer i butikken og returprocenten, der typisk er 30, er ikke større på sko.

»Faktisk er returprocenten på sko lavere end eksempelvis på kjoler. Det hænger sammen med, at mange ved, hvad de vil have inden for sko, fordi de er meget tro mod et mærke og kender pasformen,« forklarer direktøren.

Præcis som de fleste netbutikker kan man også hos bootz.com uden omkostninger returnere varen, hvis den ikke falder i ens smag. Men det betyder ikke, at kunderne eksempelvis bestiller tre par sko hjem i størrelse 43,43,5 og 44.

»Det oplever vi sjældent, og det kan godt undre, for det koster jo ikke noget, men kunderne ved meget præcist, hvad de går efter, ikke mindst når der handles sko,« vurderer Hermann Haraldsson.

Ifølge de seneste tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) udgjorde salget af sko 16 pct. af det samlede beklædningssalg på nettet i 1. halvår af 2014 eller cirka 2,5 pct. af det samlede salg af alle varer på nettet i halvåret.

Et estimat fra FDIH på grundlag af Dansk e-handelsanalyse viser, at danskerne i årets første seks måneder købte sko på nettet flere en 1,5 mio. gange og brugte omkring 850 mio. kr. på skokøb online.Tallene bygger på forbrugernes egne oplysninger om, hvor meget og hvad de har købt på nettet. Det er derfor ikke muligt at se, hvor stor del af salget, der er sket på danske websites, og hvor meget der er omsat via udenlandske butikker.

FDHI forventer, at det danske salg på nettet i år runder 72 mia. kr.