Bureauerne gik frem i 2011

Det ser ikke helt skidt ud for de danske bureauer. Indtil videre har knap 200 afleveret regnskaber, og til sammen tjente de små 300 mio. kr. i 2011.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu nærmer Danmarks store analyse af bureauernes økonomi sig, og markedsforing.dk løfter sløret for status for 2011. Regnskaberne vælter nemlig ind for tiden, og Dansk Brancheanalyse ApS har givet os følgende øjebliksbillede af branchens regnskaber:

– Der er foreløbig indgået 197 regnskaber blandt landets 237 største reklamebureauer, og disse 197 reklamebureauer tjente 293 mio. kr. i 2011. I 2010 tjente de samme 197 bureauer 252 mio. kr., så vi har set en fremgang på 16 pct. på bundlinjen hos disse bureauer, siger Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse, der er manden med indsigten.

– Men det betyder ikke nødvendigvis, at de bureauer, der endnu ikke har indleveret regnskaber, har klaret det lige så godt. Statistisk set har bureauer, der er sene med at indlevere regnskaberne, noget ringere resultater, så branchens tal kan stadig afvige en del fra de 16 pct., og risikoen er størst for, at det bliver i nedadgående retning, fortsætter Ole Egholm.

Blandt de 40 bureauer, vi endnu ikke har regnskaber på, er de ni gået konkurs, fire er under solvent likvidation, fem har forskudt regnskabsår, og så er der "kun" 22 bureauer, der endnu ikke har indleveret deres 2011-regnskab, som havde sidste indleveringsfrist 31. maj 2012.

Blandt de store, der per 20. juni 2012 endnu ikke har indleveret regnskab, er GoViral, Creuna, Halbye Kaag JWT og TBWA.

Det største overskud blandt reklamebureauerne har igen i år AdPeople, der via de nuværende formelle ejere Young & Rubicam, er en del af WPP-netværket. AdPeople lagde 23.950 mio. kr. på bundlinjen efter skat. Blandt mediabureauerne ligger Aegis Media-koncernen på en førsteplads med 25.172 mio. kr. på bunden efter skat. 155 af de 197 bureauer (79 pct.) har haft overskud.

Det foreløbige billede, målt per sektor indenfor bureaubranchen, viser følgende bundlinjeresultater:

• Mediabureauer: status quo på 48 mio. kr. Her har alle bureauer afleveret deres regnskaber.

• Fullservice-bureauer: -11 pct. fra 2010 til 2011. Fra 167 mio. kr. til 148 mio. kr.

• PR-bureauer: 20 pct. fra 29 mio. kr. til 35 mio. mio. kr.

• Webbureauer: Største ændring på bunden, idet fremgangen er fra -15 mio. kr. til 22 mio. kr. samlet set – især hjulpet af, at Guava i 2011 ikke var tabsgivende. Men også stor usikkerhed, fordi flere store webbureauer endnu ikke har indleveret regnskab.

Blandt de regnskaber, vi venter på, er det især Fullservice- og webbureauer, der mangler.


Deltag i debatten på markedsforing.dk