Bureau lander byggemarked

Jem & fix har gjort kort proces og valgt, at det skal være Uncle, der skal håndtere deres markedsføringskroner.

Jem & fix har valgt, at det skal være Uncle, der skal håndtere deres markedsføringskroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Der er ikke kommet meget lyd fra Jem & fix siden lavpris-byggemarkedskæden i 2005 sparede tre bogstaver væk i navnet, for at sikre kunderne de billigst mulige gør-det-selv-varer.

Men det skal der nu laves om på med en revitalisering af brandet, og det skal reklamebureauet Uncle assistere kæden med.

– De vil gerne tage et skridt videre om man vil, og målet er i sidste ende at komme til at fylde mere i danskernes bevidsthed, siger Lars Samuelsen, der er den ene af Uncles to administrerende direktører.

Han fortæller, at der var tale om en ganske hurtig proces fra ord til handling, og at han betragter det som et bevis for, at bureauets kreative ramte plet med konceptet.

Claus Petersen, direktør med ansvar for salg, indkøb og marketing hos jem & fix, fortæller, at overvejelserne om nyt bureau skyldtes udskiftninger på det hidtidige.

– Noget af den viden bureauet havde om vores virksomhed var lidt gået tabt. Derfor syntes vi det kunne være sjovt at finde nogle nye at lege med, siger han.

– Vi var forholdsvis langt i vores overvejelse, da Uncle pressede sig på og sagde, at de havde noget, de gerne ville vise os. De var komme tæt på nerven i vores virksomhed og på det, vi gerne ville kommunikere. Og det lod vi os besnære af, fortsætter Claus Petersen.

Markedsføringsindsatsen vil blive rullet ud digitalt, i film, på print og outdoor. De første resultater af anstrengelserne vil være synlige for offentligheden senere på foråret.

– Vi vil ikke genopfinde os selv men vil gerne frem til noget, der kan bære vores kommunikation med at have sparet H'et videre. Det er noget af det, der vil gå igen, siger Claus Petersen.

Foreløbig krone på værket


Mogens Kristensen og Lars Samuelsen satte sig i den delte direktørstol hos Uncle i Århus 1. februar 2009, hvor de skulle overtage, hvor afgående administrerende direktør Jens Hagbard slap.

– Efter at have haft en periode, hvor en del pitch ikke kom ud til bureauets fordel, har vi nu vundet seks kunder det seneste år. Når man er ude som bureau og pitche så meget, som vi er, er det okay at tabe nogle stykker, men hvis der ikke også bliver vundet nogle, så begynder snakken, siger Lars Samuelsen og fortsætter:

– Jem & fix runder en fantastisk omgang newbizz af. De strategiske kompetencer Mogens og jeg kom med, de unge kreative som vi har trukket ind sammen med et øget digitalt fokus har tilsyneladende givet genklang hos de kunder, vi har været ude og præsentere hos.

Lars Samuelsen understreger, at de nye kunder i huset samtidig bidrager med en god energi på bureauet.

Er det ikke svært at undgå en snert af stolthed?


– Det er selvfølgelig enormt tilfredsstillende, for i sidste ende er det jo dem, der definerer om vi har noget at lave eller ej. Hvis det bliver ved med at gå godt, vil jeg da heller ikke afvise, at vi vil forsøge at styrke Uncles kompetencer yderligere. Eventuelt ved at kigge lidt bredere ud over det digitale felt.