Bureau: Eurosport har millionpotentiale

Der ligger op mod 8 millioner kroner og venter i Danmark på SBS Discovery, som har overtaget Eurosport. Det vurderer mediebureauet GroupM.

Eurosport er blevet overtaget af Discovery, som kan se frem til millionindtægter i annoncer på stationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PIERRE ANDRIEU
Medieselskabet Discovery Communications har udvidet sin ejerdel af Eurosport International til 51 procent, og det kan give op mod 8 millioner kroner i annonceindtægter for SBS, vurderer mediebureauet GroupM. Det skriver MediaWatch.

SBS Discovery kan bruge sine muskler på at markedsføre Eurosport som »sportsvolumenkanal«, og selv om Eurosport med blot lidt over 0,5 procent af den kommercielle sening i personer i aldersgruppen 21-50 år ikke fylder det store i Danmark, er der alligevel millionpotentiale i sportskanalen. Det vurderer Kenneth Brenøe, som er trading director hos GroupM.

»Det giver dem mulighed for at levere flere kampagner i de perioder, hvor der er udsolgt. Og det styrker deres profil i mandemålgruppen,« siger Kenneth Brenøe til MediaWatch og sætter også tal på potentialet.

»Jeg spår, at den udvidede kombination kan hente en økonomisk gevinst i Danmark på omkring 6-8 millioner kroner. Afhængig af hvor godt de udnytter potentialet,« siger han.



Andre toner lød inden jul fra tidligere TV2 Sport-direktør Claus Bretton-Meyer. Han mener, at Eurosports begrænsede rettigheder på de store sportsgrene med bred seertiltrækning er for markant.

»Med udgangspunkt i den position MTG har taget på sportsrettigheder - specielt i Danmark, men også i de øvrige nordiske lande, så er det svært at se, hvordan Eurosport på kort sigt kan styrke kombinationen SBS Discovery. Først hvis de byder på de største sportsrettigheder, kan det skabe en udfordring for MTG,« sagde Claus Bretton-Meyer inden jul.

SBS Discovery blev til i 2013 som en fusion mellem Discovery og SBS. Med seks TV-kanaler tegnede SBS Discovery sig for 19,7 procent af den kommercielle sening i 2013 blandt seere mellem 21 og 50 år. Nu er Eurosport kommet med i porteføljen, og koncernen er et skridt nærmere på at være en reel udfordring til TV3-kanalernes position.