Bureau-bøde for uetisk adfærd

Kreativitet & Kommunikation har uddelt en bøde på 25.000 kr. til bureauet og medlemmet Blackwood Seven for at have stillet den samlede branche og en række navngivne bureauer i et dårligt lys. Bureauet accepterer bøden.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man skal træde varsomt med markedsføringen af ens bureau i denne tid, hvor brancheglidningen er i fuld færd med at udviske grænserne mellem reklamebureauer, mediabureauer og digitale bureauer. Det skriver Markedsføring.dk.

Det må en af udfordrerne på den danske bureauscene, Blackwood Seven, sande.

Det sker efter brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation (K&K) har behandlet en klage fra bureaunetværket GroupM over nogle plancher i Blackwood Sevens markedsføringsmateriale.

Klagen blev behandlet i K&K’s Brancheetiske Nævn, som har idømt Blackwood Seven en bøde på 25.000 kr. for ”i præsentationsmaterialet at have stillet den samlede branche og en række navngivne bureauer i et dårligt lys, hvilket er egnet til at markedsforstyrre”.

Blackwood Seven har oplyst, at præsentationsmaterialet er udarbejdet som et investormateriale, der er udleveret til 10-15 tyske investorer samt ved en fejl også til to danske kunder.

På kant med etikken?

Nævnet finder, at plancherne er illoyale, miskrediterende og vildledende og strider mod foreningens etiske retningslinjer for medlemmer.

- Jeg ærgrer mig selvfølgelig meget over sagen, men nu må vi se fremad. Jeg synes, at det Brancheetiske Nævn er kommet med, er en meget professionel og udførlig afgørelse, som jeg mener, der kan give alle en god guidance fremadrettet, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger, Direktør for K&K i en kommentar til afgørelsen.

Det skyldes bl.a., at nævnet ikke anser det for dokumenteret, at de enkelte bureauer kan placeres i skemaet, som vist.

- Skemaet efterlader samlet det indtryk, at Blackwood Sevens konkurrenter ikke er transparente og datadrevne, men derimod en sort box, der opererer ud fra følelser.

- Dette i sig selv er miskrediterende og i strid med god forretningsskik og lever heller ikke op til de basale krav for sammenlignende reklame, herunder at sammenligninger skal være objektive, fyldestgørende og loyale, lyder det i afgørelsen.

Nævnet finder således, at sammenligningskriterierne er subjektive, og at der sammenlignes på et ufyldestgørende og illoyalt grundlag, som er egnet til at medføre markedsforstyrrelse.

Ifølge Markedsførings oplysninger har Blackwood Seven tænkt sig at acceptere bøden, og bureauet beklager, at materialet er blevet brugt i en dansk sammenhæng.

Læs mere på Markedsføring.dk.