Burberrys gulddreng har kurs mod udgangen

Det britiske modehus Burberry tager snart afsked af sin kreative direktør, Christopher Bailey, der om nogen har været drivkraften i mærkets genkomst.

Foto: FACUNDO ARRIZABALAGA. Christopher Bailey, kreativ direktør i Burberry, er på vej væk fra det selskab, som han hjalp med at redde.
Læs mere
Fold sammen

I starten af 00'erne stod det britiske modehus Burberry i en dyb krise. Det historierige selskab havde mere eller mindre givet køb på sin arv og udlånt de ikoniske Burberry-tern til stort set alle, der ville betale penge for det. »Logo-ism,« som en tidligere Burberry-chef senere har kaldt de mange licensaftaler, der gjorde, at det ellers eksklusive tern pludselig kunne findes på alt fra sokker til baseball-kasketter.

Redningen for Burberry blev den dengang 30-årige Christopher Bailey, som arbejdede hos Gucci, men blev hentet hjem til sit fædrende land og gjorde Burberry til inkarnationen af britisk. Men efter mere end 17 år er det nu ved at være slut for Bailey: I går meldte Burberry nemlig ud, at den kreative direktør forlader sin nuværende stilling til maj, hvorefter han helt forlader Burberry i slutningen af året.

Christopher Baileys succes har været uomtvistelig, men han har også været en omdiskuteret figur i modehuset. I sine tidlige år kørte han et tandemløb med den adm. direktør Angela Ahrendts, men efter hun tog et job hos Apple, overtog Christopher Bailey også posten som adm. direktør. Det skulle dog blive en sværere opgave end ventet for den designuddannede leder, og hans tre år som øverste leder af Burberry bliver der generelt set skævt til i finansverden.

Allerede i 2014, hans første år som CEO, var der blandt aktionærerne utilfredshed med Christopher Baileys aflønning. Topchefen ville få, hvad der dengang svarede til 180 mio. kr. - uafhængigt af hans præstationer - og det var for meget for aktionærerne, der stemte hans aflønning ned på generalforsamlingen. I 2017 var den gal igen, og her stemte en tredjedel af aktionærerne igen imod aflønningen af Bailey.

I sidste ende måtte den britiske topchef overlade tøjlerne og fokusere på sit designarbejde. Den nye topchef blev Marco Gobbetti, der tidligere var hos Céline, og han startede for blot få uger siden hos Burberry. Det britiske selskabs bestyrelsesformand afviser dog over for Financial Times, at det er uenigheder mellem den nye direktør og Bailey, der nu fører til, at Burberrys redningsmand er på vej ud.

Hvad end der ligger bag det store brud, så kommer Christopher Bailey ikke til at forlade modehuset nøgen, han skal nemlig ved sin afgang sælge sine aktier i firmaet, der har en værdi af 136 mio. kr.