Burberry går tilbage på bundlinjen og lancerer ny spareplan

Luksusproducenten Burberry fik ikke bundlinjen tilbage på rette spor i løbet af det seneste regnskabsår, og nu igangsætter luksusbrandet en spareplan, der skal skære 100 mio. pund af omkostningerne om året svarende til 951 mio. kr. danske kroner.

Burberry butik i Rom, 24. marts 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: © Tony Gentile / Reuters

Det viser selskabets regnskab for det forskudte regnskabsår 2015/2016, skriver Bloomberg News.

Burberry, der er kendt for sine karakteristiske tern, realiserede et resultat før skat på 421 mio. pund, hvilket svarer til en tilbagegang på 10 pct. i forhold til året forinden.

Den nye spareplan skal nedbringe omkostningerne frem mod 2019, fremgår det af regnskabet. Omkring halvdelen af besparelserne vil komme fra ændringer, i måden Burberry arbejder på og ved at reducere kompleksiteten og gøre processerne mere simple, skriver Bloomberg News.

I 2017 forventer den britiske luksusproducent dog, at resultatet før skat vil lande i den lave ende af analytikernes forventninger, der ligger mellem 375-449 mio. pund, på grund af et fortsat udfordrende forretningsmiljø.

De hårde vilkår skinner igennem på luksusbrandets omsætning, der er faldet i løbet af året, og selskabet har på det seneste været ramt af faldende efterspørgsel - særligt i Hong Kong.

I forbindelse med regnskabet onsdag annoncerede Burberry desuden et aktietilbagekøbsprogram på 150 mio. pund.

Onsdag ved middagstid sender investorerne Burberry-aktien ned med 2,10 pct.