Burberry-chef skal sparke gang i Georg Jensen

Den underskudsplagede danske designvirksomhed Georg Jensen ansætter ny topchef til at rette op på tingene og forfølge strategien om at gøre Georg Jensen til et luksusbrand. Nuværende chef, Hans-Kristian Højsgaard, stopper omgående.

Den nye administrerende direktør, der skal føre luksus-strategien ud i livet, hedder Ulrik Garde, der i dag er Senior Vice President i International Sales for luksusmærket Burberry og siden 1998 har været en del af Burberry’s ledelse, der med stor succes har relanceret Burberry, så det i dag er et af verdens førende såkaldte luxury brands samtidig med, at det er en økonomisk succes.

Det er til gengæld alt andet end, hvad Georg Jensen er i dag. I 2005/2006 fik Georg Jensen et bragende underskud på 42 millioner kroner og designvirksomheden lever langt fra op til ejerens – kapitalfonden Axel – forventninger til, at Georg Jensen skulle udvikles til guldægget i Axcels løbende frasalg af virksomhederne i Royal Scandinavia A/S, som Axel blev hovedejer af i 2001.

Ulrik Garde Due tiltræder i Georg Jensen den 1. november, men allerede i dag får den nuværende topchef Hans-Kristian Højsgaard sparket. ”Efter gensidig overenskomst fratræder Hans-Kristian Højsgaard d.d.,” lyder det i en pressemeddelelse fra Georg Jensen.

”Ulrik Garde Due er en stærkt respekteret international profil med stort kendskab til luksusbranchen og et helt uvurderligt globalt netværk. Dette kombineret med hans dokumenterede finansielle resultater og blik for eksekvering gør ham den helt rette til at stå i spidsen for det næste seje træk, som Georg Jensen står overfor; nemlig realiseringen af de gode initiativer, der er igangsat over de seneste år,” siger bestyrelsesformand i Georg Jensen, Lars Nørby Johansen i pressemeddelelsen.

Desuden takker han Hans-Kristian Højsgaard for hans arbejde i virksomheden:

”Jeg vil gerne takke Hans-Kristian Højsgaard, som med dygtighed har sat Georg Jensen på det rette spor – mod det globale luksus marked. Han har på engageret og professionel vis sikret, at tankesættet i Georg Jensen i dag for alvor er ved at blive internationalt. Men tiden er inde til nye kompetencer, der kan tage Georg Jensen det sidste stykke af vejen til succes,” siger Lars Nørby Johansen.