Bunkebryllup i mediebranchen

En tredjedel af Danmark bliver samlet i et mediehus, når Fynske Medier, Syddanske Medier og Jyske Medier fusionerer til Jysk Fynske Medier.

Foto: Carl Redhead
Den danske mediebranche får en ny stor spiller, efter de tre regionale mediehuse Fynske Medier, Syddanske Medier og Jyske Medier fusionerer til et selskab under navnet Jysk Fynske Medier, der får hovedkvarter i Vejle.

Det nye selskab vil ved sin dannelse have godt 950 medarbejdere, hvortil kommer 375 redaktionelle medarbejdere i moderselskaberne, i alt 1325. Omsætningen i det første år ventes at blive 1,6 milliarder kroner. Det samlede dagbladsoplag bliver 135.000.


Blandt det nye mediehus' titler er JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad og Fredericia Dagblad. Herudover udgiver mediehuset 46 ugeblade.

"Mediemarkedet er presset, og det er blevet sværere at tjene penge på medier, men samtidig har efterspørgsel på nyheder aldrig været større. Med denne fusion sikrer og styrker vi den regionale mediebranche. De tre virksomheder, der går sammen er alle velkonsoliderede og tjener penge, og slår nu kræfterne sammen for at udvikle lokal- og regionaljournalistikken," siger Troels Mylenberg, der er chefredaktør på Fyns Amts Avis.


Det nye mediehus bliver Danmarks tredjestørste mål på ansatte efter henholdsvis JP/Politikens Hus og Berlingske Media.