Buldrer bølgen forbi Thy?

En gruppe surfglade ildsjæle har på få år markedsført Thys kystlinje over hele verden som old Hawaii. Det har skabt begejstring over alt på egnen. Men strid med et tysk tøjfirma, modstand fra lokale lodsejere og manglende opbakning risikerer at slukke den spirende optimisme.

Rasmus Jonhsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Blandt surfere er timing alt. Hvis du ikke kommer ud i havet i tide, er vinden vendt og bølgerne fladet ud. Bevæger du dig ikke kvikt nok gennem vandet, når du ikke bølgens top lige før den knækker og raser ind mod kysten.

I området omkring landsbyen Klitmøller i Thy har naturen skabt helt unikke betingelser for surferfolket, og med en intens indsats fra lokale ildsjæle er egnen nu i gang med at blive verdenskendt som surfermekka under betegnelsen Cold Hawaii.

Cold Hawaii har de seneste tre år sat et af landets absolut mest yderligere områder i bevægelse, men spørgsmålet er nu om vinden alligevel vender før området for alvor får høstet fordelene.

»I andre sammenhænge har man brugt begrebet ’cluetrain’ om de muligheder, der pludselig dukker op. Venter man for længe med at springe på mulighederne, forsvinder de«, siger Rasmus Johnsen, der er surfer og selvstændig i Klitmøller.

På få år er det lykkedes ham og en håndfuld frivillige at løfte navnet Cold Hawaii, der i årevis har været surfernes interne betegnelse for Klitmøller, til et navn med global tiltrækningskraft.

Macbooks i missionshuset

Fremgangen i Klitmøller er åbenlys ved en gåtur ned gennem bymidten, hvor nye huse og restaurerede facader springer i øjnene.

Klitmøller er en af de få landsbyer i Danmark som oplever en befolkningsfremgang trods sin position i udkanten af et såkaldt udkantsområde. I dag bor der 833 mennesker i Klitmøller og siden årtusindeskiftet er indbyggertallet vokset med en femtedel, og de seneste fem år er der blevet bygget mere end 50 huse.

Det er en ung, kreativ og veluddannet gruppe af mennesker, der har valgt at flytte tæt på bølgerne og langt væk fra typiske arbejdspladser for kommunikationsfolk, webudviklere og grafiske designere.

Der er intet sted i byen end i det gamle missionshus på Vestermøllevej, hvor det fremstår tydeligere. Væk er de gamle kristne symboler og ind er rykket Macbooks og avanceret IT-udstyr. Over døren står der nu Cold Hawaii Starfish. Det er et kreativt kontorfællesskab for en række surfer-aficionados, der i dag har indrettet deres familieliv og arbejdsliv efter bølgerne og vindens rytme. Det er her Rasmus Johnsen sidder og sideløbende med sit arbejde som kommunikationskonsulent har han været med til at gøre Klitmøller til et af Nordeuropas mest attraktive surferområder.

To år i streg er det lykkedes at lokke World Cup i surfing til Thy, der har deltagelse af surfere fra hele verden og får mediedækning i en grad så det anslås, at cirka 60 millioner mennesker på verdensplan hører om turneringen på den jyske vestkyst. Real Dania Fonden har desuden lagt 30 millioner kroner til en nye promenade og klubhus til surferne, som en udløber af en masterplan om, hvordan Cold Hawaii kan løfte området, der havde Rasmus Johnsen som forfatter.

Nye fortællinger

I Visit Nordjylland er man begejstret for den udvikling og den gennemslagskraft, som surfing har haft de seneste år. Det er en velkommen lejlighed til at fortælle nye positive historier om Thy-området til en målgruppe, man ikke tidligere kunne få i tale.

»Folkene bag Cold Hawaii har været enormt dygtige til at bruge de sociale medier og det har gjort, at man er kommet meget længere ud end tidligere. Det er folk på den anden side af kloden, der nu hører om Thy,« fortæller direktør for Visit Nordjylland, Lars Enevold Pedersen.

Men han er også klar over, at det er nu, der skal ske noget. Toget er i bevægelse, og hvis Thy og omegn, skal have en gevinst, så kræver det en ekstra indsats, der strækker sig ud over frivilligt arbejde.

»Vi skal et trin op ad udviklingstrappen nu. Der er et behov for mere professionel tilgang i forhold til sponsorer og udvikling af hele strukturen omkring Cold Hawaii. Vi må ikke give slip nu, og sige, at det er godt nok«, fortæller han.

Læs hele historien i Business Søndag