Brugte biler dyrere end nye

Der hersker vild forvirring om prisen på især små og økonomiske biler efter afgiftsnedsættelsen. Ofte er en lettere brugt bil dyrere end en tilsvarende ny.

Foto: Bjarke Ørsted
En femdørs Peugeot 206 1,4 HDI til 154.800 kr. med 6.000 kilometer på tælleren. Eller en tilsvarende ny til 148.000 kroner.

Sådan ser virkeligheden ud på henholdsvis markedet for brugte og nye biler efter afgiftsnedsættelsen, skriver Jyllands-Posten i dag.

Brugte biler sættes altså til salg dyrere end de leveres direkte fra fabrikkerne.

Årsagen er, skriver avisen, at afgiftsreformen med prisnedsættelser på specielt små og økonomiske dieselbiler har skabt forvirring på brugtbilmarkedet. Samtidig er efterspørgslen efter de modeller, der er faldet mest i pris, så stor, at folk gerne vil betale lidt ekstra for en lettere brugt bil end at vente flere måneder på en ny.

Danmarks største portal for brugte biler Bilbasen.dk oplyser, at mens prisen på f.eks. en ny Peugeot 206 HDI er faldet med 14 pct. efter afgifterne er sænket, er den gennemsnitlige pris for en brugt kun faldet med 3,9 pct.

Toyota Yaris, Kia Picanto og Fiat Grande Punto er andre eksempler på biler, hvor brugtprisen ligger over nyprisen.