Brugsen holder øje med hvad du køber

Brugsen, Kvickly og andre butikker registrerer medlemmers personlige varer i indkøbskurven.

Foto: JEPPE MICHAEL JENSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vil du have fordele som medlem hos FDB og Coop, må du acceptere, at detailgiganten registrerer alle dine indkøb, knytter dem til din person og er i stand til at sende dig personlige tilbud.

Sådan er konceptet i det nye fordelsprogram, CoopPlus, som det gamle medlemsejede selskab netop nu sender ud til de hundredtusindvis af medlemmer.

Medlemmet kan vælge at modtage reklamer, som Coop og FDB målretter efter helt specielle grupper. Kæderne med det nye system sende et knaldtilbud på kaffe til alle kunder, der har købt de sorte bønner for nylig. En børnefamilie vil måske modtage tilbud om køb af babymad på tilbud. Eller bleer med rabat.

Anette Høyrup, jurist i organisationen Forbrugerrådet, har længe set tendensen komme snigende. Som verden går fra analog til digital vil firmaer registrere mere og mere for at kunne målrette tilbud.

"Kunderne skal gøre op med sig selv, om der er fordele nok til, at man vil betale prisen i form af mindre privatliv," siger Anette Høyrup.

Coop og FDB's nye fordelsprogram er blandt andet en reaktion på, at flere og flere vælger at putte "nej tak til reklamer" på postkassen. Den medlemsejede kæde må derfor tænke nyt for at få lokket forbrugerne i butikken.

FDB og Coop har tilsyneladende spurgt sig selv: "What Would Google Do?", som også forfatteren Jeff Jarvis har gjort. Kongstanken i Googles forretningsfilosofi er at registrere så mange data som muligt og bruge dem til at ramme kundernes hedeste drømme - om det er så er en lokal restaurant, en bestemt gadget eller billige bleer og babymad.

FDB og Coops datapolitik står i et brev, som indkøbskæden er i gang med at rundsende til medlemmerne (find det i en pdf nedenfor artiklen). Med brevet følger nye medlemskort, som medlemmet skal bruge for at få fordelene i medlemsprogrammet.

Her står der, at kundens varekøb hos Coop, brugsforeningerne eller partnere registreres. Butikkerne gemmer sted, varekøb og pris på varerne. På baggrund af oplysningerne bliver kunder placeret i en bestemt indkøbsgruppe. Medlemmet kan bruge opsparede point til at købe varer med og opnå andre goder.

Det nye program har været længe undervejs, og Datatilsynet har sagt god for ordningen - dog med visse indsigelser. Generelt indhenter Coop og FDB med det nye medlemsprogram "almindelige, ikke-følsomme oplysninger," skrev Datatilsynet allerede for to år siden i en afgørelse - forudsat butikkerne ikke registrerer køb af håndkøbsmedicin. På andre områder er der mere restriktive regler, eksempelvis omkring registrering af personlige oplysninger ved brug af dankort og andre betalingstjenester. Paragraf 85 i loven om betalingstjenester giver nogle meget klare begrænsninger om brug personlige oplysninger.

I Coop og FDB's tilfælde kræver Datatilsynet desuden, at velkomstbrevet - som nu bliver sendt rundt til medlemmerne - klart fortæller om konceptændringen og indsamlingen af data, kræver datamyndigheden.

Datatilsynet har også gjort det klart for Coop og FDB, at de skal sikre et højt niveau af sikkerhed - både ved brug og opbevaring af dataene.

Det er desuden et krav fra Coop, at det klart og gennemskueligt står i brevet, at konceptet er ændret. Medlemmerne skal være klar over, at butikken registrerer deres specifikke varekøb. Oplysningerne om datapolitikken ligger dog ikke frit tilgængelig på internettet.

Samtidig har Datatilsynet stillet krav til, at FDB og Coop ikke videregiver personlige oplysninger til andre parter uden et "udtrykkeligt samtykke" fra kunden.

Anette Høyrup fra Forbrugerrådet mener, at nye fordelsprogrammer á la CoopPlus kan være en glæde for kunder, der ønsker at få gode tilbud. Hun mener dog, at kunderne skal gøre sig nogle tanker om, hvor meget de vil fortælle om sig selv, inden de blindt lader sig overvåge.

"Man skal holde sig for øje, at ens samlede indkøb kan give en meget detaljerert profil over, hvem man er som menneske," siger hun.

To ting er vigtige for forbrugerne mener hun. For det første skal firmaer meget tydeligt fortælle kunderne om, hvad de registrerer. Anette Høyrup synes, at CoopPlus har klaret den del fint. For det andet skal kunderne altid kunne trække sig og få slettet dataene. CoopPlus sletter de personlige data seneste fem år efter udløbet af det kalenderår, hvor købet er foretaget. Hvis medlemmer melder sig ud, slettes alle oplysninger, medmindre lovgivningen kræver andet.

Coop-betingelser