Brugerne flygter fra Jubii

Portalen Jubii, har mistet 212.000 brugere - eller næsten hver tredje - på blot et år. Men portalens direktør er ikke bekymret - tabet af brugere var forventet. Og de vil snart vende tilbage, mener han.

Jubii-chef Henrik Busch er ikke bekymret over faldende brugertal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går den forkerte vej for den danske internetportal, Jubii. Portalen, der sidste år kom tilbage på danske hænder, har i juli mistet hele 212.000 brugere i forhold til samme periode sidste år. Det afslører de nyeste trafiktal fra Foreningen Danske Interaktive Medier.

Jubii er gået fra at være Danmarks suverænt mest besøgte site i fordums storhedshedstid - og til nu at være at nummer 17 på listen over de mest besøgte sites. En liste, der iøvrigt toppes af DMI, Krak og Danmarks Radio.

Jubii blev opkøbt før jul sidste år af en investorkreds med daværende direktør Peter Lundsgaard i spidsen. De købte portalen ud af hænderne på tyske Lycos Europe, hvorefter Peter Lundsgaard trak sig tilbage som direktør og overlod tjansen til den nuværende Henrik Busch. Flere gang har det heddet sig, at Jubii var på vej med en relancering af sitet - men opgaven med at overtage Jubii fra tyskerne og derefter rydde op i rodebunkerne har vist sig, at være så omfattende, at det har forsinket processen med relancering, forklarer Henrik Busch.

År 0
Han er samtidig ikke bekymret over brugertallet, der nu er landet på cirka 489.000 brugere - mod 702.000 samme tid sidste år.

"I forhold til for et år siden, må vi jo erkende, at den er god nok. Men vi har valgt at sige, at årsskiftet, hvor vi overtog Jubii fra tyskerne, var år 0. Og ser man på de seneste måneder, er vores brugertal begyndt at stige igen," siger Henrik Busch.

Jubii var for lidt over et år siden oppe, hvor der var udsigt til millionen i brugertal igen - men siden er det gået stødt nedad, og Jubii har nu stabiliseret sig omkring den halve million. Det skyldes dog blandt andet, at Google holdt op med indeksere ting, der lå på Jubii.dk - hvilket gik ud over trafikken i de millioner af debatindlæg, der gennem årene har hobet sig op i Jubiis debatforum. Det er Google dog begyndt på igen, forklarer direktøren - og det vil snart kunne ses på antallet af sidevisninger, mener han.

Transfer Pricing
"Der er ikke noget nyt for os i, at brugertallet har været faldende i forhold til samme tid sidste år. Det har vi jo vidst hele tiden lige siden portalen fik nye ejere. Til gengæld forventer vi at indhente det tabte ret hurtigt i løbet af de kommende måneder," lyder hans vurdering.

Selv om Jubii fortsat ser ud som portalen har gjort i årevis, forsikrer Henrik Busch dog om, at den er på vej i en helt ny udgave - fri for byrden af de ting, som tyskerne trak ned over hovedet på portalen. Både Peter Lundsgaard og Henrik Busch har flere gange sagt helt åbent, at tyskerne har en væsentlig del af skylden for, at portalen har tabt gevaldigt terræn de senere år.

Dels fordi Jubii-folkene var bundet på hænder og fødder hvad nye tiltag angik, og dels fordi selskabet skulle aflevere en pæn portion af sin omsætning hvert år til Lycos Europe, hvilket fik Jubii til at fremstå som en dårligere forretning end selskabet egentlig er.

Røde tal i 2009
Jubii kom ud af 2008 med et underskud på 25,6 mio. kr og en omsætning på 34 mio. kr. - uden udsigt til, at selskabet ville komme i sort i 2009. Det forventer Jubii til gengæld vil ske allerede næste år - til trods for, at Jubii har måttet tilpasse annoncepriserne til en faldende andel af et marked, der i forvejen var svækket af finanskrisen.

Henrik Busch antyder dog, at Jubii barsler med en række projekter, der skal få portalen til at vandre opad i listen over de mest besøgte danske websites.