Brugerne flygter fra Facebook - eller gør de?

I har glemt de mobile brugere, siger kommentator.

I denne uge kunne man på flere medier læse, at Facebook oplever markante tilbagefald i øjeblikket. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I denne uge kunne man på flere medier læse, at Facebook oplever markante tilbagefald i øjeblikket. Den pågældende statistik viser angiveligt, at mange vender ryggen til Facebook.

DR.dk har omtalt statistikken, hvor det fremgår, at seks millioner amerikanske brugere stoppede med at logge ind på Facebook i maj. Nyheden fik straks Facebook-bureauet Komfo til at fare til tasterne. Det danske firma hævder, at der godt nok er tale om, at nogle falder fra, men at der er andre, der bruge Facebook oftere og oftere.



Nu sparker bloggeren Henry Blodget fra Businessinsider.com så yderligere til debatten med sin provokerende overskrift, skriver ComOn:

"Den der historie, med at Facebook mister brugere, er noget p**".

Han mener, at mange kommentatorer har læst statistikken, som djævlen læser biblen. Eller at de i hvert fald har misforstået den. Tallene stammer fra de oplysninger, som Facebook giver til annoncørerne, og ifølge en ansat hos Facebook, så tager tallene slet ikke højde for de mobile brugere af Facebook.



Det er muligvis årsagen til, at der kan spottes en dalende interesse for Facebook. Mange brugere er simpelthen begyndt at tilgå Facebook fra mobilen i stedet for computeren. Han medgiver, at Facebook snart vil mærke en afmatning. Primært fordi siden har fat i næsten 75 procent af det amerikanske marked, men at andre tal fra Nielsen og ComScore viser stadig fremgang på bruger siden.

Statistikken, der er årsag til virakken, kommer fra InsideFacebook. Henry Blodget mener, at Facebook til dels selv er skyld i rygtedannelserne, fordi firmaet ikke klart fortæller, hvor mange brugere, der er, og hvor ofte og hvor meget de bruger platformen.



Måske begynder Facebook at blive mere åben, når firmaet bliver børsnoteret, hvilket snart skulle ske. Ifølge de første rygter kan Facebook være op til 500 miliarder kroner værd.