Brugerne bestemmer over ny netbusiness

35-årige Loïc Le Meur er ved at starte netfirmaet Seesmic, som er en krydsning mellem Facebook og Youtube. I stedet for selv at træffe alle beslutninger om firmaet, lader han brugerne komme til orde.

De ansatte er blevet udvalgt af brugerne. Logoet er lavet af en bruger med designerbaggrund. Sådan foregår tilrettelæggelsen af Loïc Le Meurs netfirma Seesmic. Alle beslutninger om fremtiden for franskmandens virksomhed tages af de 5.000 brugere, der besøger Loïc Le Meurs hjemmeside www.loic.tv.

Iværksætteren lægger dagligt videoer ud, hvor han præsenterer næste skridt i udviklingen af Seesmic. Brugerne stemmer så om, hvem der skal hyres ellers fyres.

Opbakning fra de store
Seesmic, som lanceres i marts 2008, har fået økonomisk støtte fra en lang række af IT-branchens pionerer. Blandt andet AOL-grundlæggeren Steve Case, Skype-bagmændene Nicklas Zennström og Janus Friis og LinkedIn-skaberen Reid Hoffman.

Firmaet er en krydsning mellem de populære hjemmesider Facebook og Youtube. Seesmics brugere får mulighed for at lægge videobeskeder ud, og andre kan så svare på med egne videoer nedenfor. Videoerne hænger sammen i et netværk af tråde, som er bestemt ud fra et overordnet emne. I øjeblikket afprøves konceptet på 1.000 udvalgte brugere fra 15 forskellige lande. Og forventningerne er store.

Normalt ville de fleste iværksættere nok holde deres selskabskoncept i til kroppen før lanceringen, men ikke Loïc Le Meur.

»Jeg har taget al den viden, som jeg fik på handelshøjskolen, og gjort det stik modsatte,« har han sagt i et interview med det tyske magasin Spiegel.

Netmennesket Le Meur
Franskmanden har længe levet sit liv på nettet. Siden 2003 har han delt sine tanker med brugerne af sin blog www.loiclemeur.com. En side som nu har 200.000 brugere om måneden. Han har allerede stiftet og forladt en række webbaserede selskaber, heriblandt den franske blogudbyder Ublog.

Under det franske præsidentvalg tidligere på året formåede Loïc Le Meur at lokke den nuværende præsident Nicolas Sarkozy til at stille op til et podcastinterview. Sarkozy har siden udvalgt Le Meur som særlig rådgiver for Internetstrategi, og præsidenten inviterede også iværksætteren med til et møde med USAs præsident Bush i november.

Serieiværksætteren er for kort tid siden flyttet fra Frankrig til Silicon Valley i Californien. For som ham siger:

»Jeg vil være hjertet i motoren. Jeg vil bygge en virksomhed, som ændrer verden.«