Brug breve som markedsføring

Det gode gamle brev er en nærværende måde at markedsføre sig på over for sine kunder.

Læs mere
Fold sammen
Brevkniven glider langsomt ind under papirfolden, og sindet fyldes af forventningsfulde tanker. Hvad gemmer der sig mon i konvolutten?

Skuffelsen kan ofte stå malet i ansigtet, når det blot er endnu en faktura eller et kontoudtog, der dukker frem. Men lige så stor kan glæden være, når der er vedlagt et spændende og velformuleret følgebrev.

- Der er næsten ikke noget, der kan bygge relationer, som breve kan. De har et vældigt godt potentiale for at opbygge, men også vedligeholde en relation. Når vi får et brev, er det som at være i stue med den organisation, vi får et brev fra. Når mit navn står på brevet, er de kommet ind i mit rum, og derfor kan brevet bygge bro mellem forskellige virkeligheder. Det kan fortælle mig, hvorfor et eller andet foregår, skabe forståelse, give mening og motivere, siger kommunikationsrådgiver Anne Katrine Lund, der har hjulpet Post Danmark med at udforme en pjece med gode råd til at skrive et godt brev.

Gevinsten for virksomheden er, at der kommer større fokus på egne produkter – og at indtrykket forplanter sig i hukommelsen.

- Det at få sendt et personligt brev frem for at blive påvirket af budskaber anden vis har stor slagkraft. Det viser sig, at man næsten altid læser et brev, når man modtager det. Ofte bundfælder budskabet sig også, siger Anders Due, vicedirektør i Post Danmark, som tilføjer, at det ikke gør nogen nævneværdig forskel, om modtageren er ung eller gammel, kvinde eller mand. Han udtaler sig på baggrund af en analyse, som Post Danmark har fået udført af analysevirksomheden Tranberg Marketing. Resultatet giver en hentydning af, at der kan være god fidus i at benytte driftsposten til at udbrede kendskabet til sig selv og sin virksomhed. Driftspost består eksempelvis af standardbreve som kontoudtog, årsopgørelser og fakturaer. Ifølge analysen, som hviler på en undersøgelse af i alt 18 breve, siger 30 procent af modtagerne af driftspost, at brevene er læseværdige. Hvad, der er endnu mere opsigtsvækkende, er, at 56 procent mener, at brevene er hver at gemme.

Et brev skal dog være af en læseværdig kvalitet, og 15 procent erklærer sig direkte utilfredse med læseværdien og udformningen af modtagne fakturaer og kontoudtog.

- Man skal bruge det, at man skriver til et andet menneske. De fleste mennesker åbner og forholder sig til et brev, hvor deres navn står på. Så skal man bruge det potentiale, at man skal efterlade et rigtig godt indtryk hver gang. Man skal tænke på at brevet er en kundeoplevelse, siger kommunikationsrådgiver Anne Katrine, som mener, at det er muligt at sætte sig i modtagerens sted.

- Først og fremmest skal man anderkende, at breve er en oplevelse, og at man har et ansvar for, hvad kunden oplever. Det er ikke nok at være klar over, hvad man vil fortælle, og hvilken besked man vil give. Man skal også være klar over, hvad kunden skal tænke, vide, opleve, og hvordan kunden skal handle efter at have læst brevet, pointerer hun.

Hos mediebureauet Mindshare ser adm. direktør Martin Ove Rasmussen ligeledes brevet som en gyldig salgskanal for erhvervslivet.

- Man kan ikke sige, at mediet er forældet. Alle medier kan være relevante, ingen er bedre end andre. Det drejer sig om, at de er målrettede mod målgruppen. Derudover skal man se på, hvor effektivt mediet er til at levere budskabet, siger Martin Ove Rasmussen, som mener, at brevets popularitet er blevet presset de senere år på grund af det store antal gratisaviser, som har fyldt postkasser landet over. Derudover opfordrer han til, at man nøje overvejer udgifterne til at sende et brev i forhold til at benytte internettet som middel til kommunikation.

- Portoen har fået et par ordentlige nyk opad de senere år. Brevet har en problemstilling med, at det er omfattet af to typer af omkostninger – en trykomkostning og en portoomkostning – som de elektroniske medier ikke har. Din effekt skal være relativt meget større, før den kan opveje en stigning i omkostningerne, påpeger Marin Ove Rasmussen.

Hos Postdanmark er vicedirektør Anders Due fuldt bevidst om, at det gavner koncernen at sprede budskabet om brevets potentiale. Samtidig giver han de kritiske røster om høje portotakster et par afsluttende ord med på vejen:

- Så meget desto større grund er der til at gøre sig ulejlighed med at finde sine målgrupper. Vi er ikke interesserede i spild og mailspam. Det er det sidste, vi ønsker. bedyrer Anders Due.

Læs om Bestlites oplevelser med brugen af markedsføring i standardforsendelser

Sådan skaber du et hold af supersælgere

Beskyt hemmelighederne over for dine ansatte

Smid hæmningerne og tag en sang med kollegaen

Chefer tror på kort krise