Brøndby-topchef: Resultatet er ikke tilfredsstillende

Det er et væsentligt større underskud end i første kvartal året forinden, og det er ikke godt nok, lyder det fra chefgangen.

Øgede personaleomkostninger og større afskrivninger på transferaktiviteter betød, at underskuddet i fodboldklubben Brøndby IF voksede til 20,5 mio. i årets tre første måneder.

Det er et væsentligt større underskud end i første kvartal året forinden, og det vækker heller ikke tilfredshed hos Vestegnsklubbens administrerende direktør, Jesper Jørgensen.

- Det her er ikke et tilfredsstillende resultat. Underskuddet er drevet af engangsposter til fritstillinger og ophørt samarbejde. Der er flere forskellige ting, der spiller ind, og vi skal gerne gøre det bedre i de kommende kvartaler, siger han til Ritzau Finans.

I løbet af foråret skiftede Brøndby både cheftræner og administrerende direktør, og det har medført en stigning i personaleomkostningerne på 5 mio. kr. Samtidig faldt resultatet af transferaktiviteter til minus 4,4 mio. kr. mod minus 1,7 mio. kr. i første kvartal 2015. Det skyldes blandt andet, at afskrivningerne er steget som følge af oprustningen i spillertruppen det seneste halvandet år, fortæller direktøren.

FØRSTE KVARTAL ER DÅRLIGST

Årets første kvartal er generelt set også den svageste periode for fodboldklubben på grund af den lave aktivitet i starten af året, hvor der ikke er så mange fodboldkampe.

- Der er markant højere aktivitet resten af året, og det giver både større omsætning og indtjening end i første kvartal. Vores omkostninger ligger også nogenlunde på samme niveau i de enkelte kvartaler, forklarer Jesper Jørgensen.

I første kvartal er den samlede omsætning desuden faldet en smule tilbage, men direktøren glæder sig over, at der har været vækst i de store omsætningsposter - nemlig indtægter fra partnere og sponsorerer samt entre- og tv-indtægter.

- Vi fortsætter den vækst, der har været de seneste to til tre år i de poster. Vi arbejder stenhårdt på at forbedre vores produkt og kvaliteten for alle vores forskellige kundegrupper, og vi er blandt andet i dialog med dem for at få input til, hvilke forbedringer, vi kan lave, siger Jesper Jørgensen.

Til gengæld faldt omsætningen i merchandise sammenlignet med sidste år, hvor introduktionen af en ny hjemmebanetrøje påvirkede salget positivt. Klubben realiserede en samlet omsætning på 23,5 mio. kr. i kvartalet mod 24,2 mio. kr. i første kvartal 2015.