Brøndby-sponsorer: Hellere fokus på spillerne end på jakkesættene

To af Brøndbys storsponsorer ærgrer sig over ny ballade i toppen af den børsnoterede sportsklub. Men de regner ikke med at det får store konsekvenser.

Foto: Martin Sylvest. Brøndby IFs træner Thomas Frank annoncerer sin afgang som træner for Brøndby, onsdag d. 9. marts 2016 på Brøndby Stadion. Pressemøde med Jan Bech Andersen og Troels Bech.
Læs mere
Fold sammen

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Nogenlunde sådan lyder konklusionen fra Brøndby IF's hovedsponsor, bettingfirmaet Bet25.dk, oven på det omfattende ledelseskaos i den børsnoterede fodboldklub onsdag.

»Det er ikke ret mange onsdagsmorgener, at vi har fået så megen eksponering. Det er sagt lidt i spøg, men der er da lidt sandhed i Simon Spies' gamle mundheld om at dårlig omtale er bedre end ingen specielt, når man er et nyt brand som vi er, hvor eksponering er afgørende,« siger Holger Kristiansen, der er adm. direktør i Bet25.dk, hvis logo står på maven af Brøndspillernes trøjer.

Brøndby IF er kastet ud i endnu en ledelseskrise efter at bestyrelsesformand og storaktionær Jan Bech Andersen anonymt kritiserede cheftræner og den tidligere sportsdirektør Per Rud i et fanforum på nettet. Onsdag fulgte så en fyring af den adm. direktør Søren Vadmand, en opsigelse fra cheftræner Thomas Frank og et årsregnskab med endnu et milliontab på bundlinjen.

Holger Kristiansen ville hellere have omtalen på bagrund af kampene på fodboldbanen end kampene i Brøndbys bestyrelseslokale.

»Det er klart, at jeg hellere ville have fokus på fodboldspillerne end på jakkesættene, det er jo på fodboldtrøjerne mit logo står. Jeg vil da hellere have en Agger-lancering end at der er ballade på de indre linjer. Men vi er her mere på grund af fansene end på grund af Søren Vadmand og Thomas Frank. Det er fansenes opbakning,  der er vigtig for mig, hvis de vendte klubben ryggen ville jeg være mere bekymret,« siger Holger Kristiansen.

I Arbejdernes Landsbank, der også er storsponsor med logo på ryggen af Brøndbytrøjerne, er marketingdirektør Peter Froulund lidt mere afdæmpet. Men han er ærgerlig over balladen på de indre linjer i fodboldklubben.

»Jeg er sikker på, at de løser udfordringerne. Men vi kan bedst lide, når overskrifterne handler om fodbold og gode resultater i Brøndby og ikke det her. Der er ikke nogen virksomheder, der synes at et scenarie som det her er ønskværdigt, men meget mere end det har jeg ikke lyst til at sige,« siger Peter Froulund, der gik ind som sponsor i 2014, da klubben igen drømte om en storhedstid efter at der var kommet flere store profiler til klubben og efter at Jan Bech Andersen i 2013 havde skudt 108 mio. kr. i klubben.

Sponsorekspert Thomas Badura, ejer af og direktør i konsulentfirmaet Sponsorpeople, der rådgiver virksomheder om sponsorater i sportens verden, tror ikke umiddelbart at balladen i Brøndby koster sponsorer.

»På den korte bane er det selvfølgelig ærgerligt, der er uro, men det er de sportslige resultater, der vejer tungt, og det partnerskab som sponsorerne har med Brøndby som er vigtigst. Hvis det kræver nogle ændringer i ledelsen og det kommercielle setup der er i Brøndby, så er det forhåbentlig noget, der kan komme sponsorerne til gode fremadrettet,« siger Thomas Badura.

Det er dog vigtigt at også sponsorerne informeres løbende i den kritiske situation, Brøndby nu igen har bragt sig selv i.

»Det er vigtigt, at man ikke glemmer sponsorerne. Det er vigtigt, at man fastholder en tæt kontakt til sponsorerne og informerer dem om, hvad der sker. Det er immervæk en anseelig investering for de fleste, og det er derfor vigtigt, at de ikke bliver glemt i en sådan en situation,« siger Badura.