Britney Spears i dansk undertøj de næste 20 år

Den danske lingerivirksomhed Change har indgået et opsigtsvækkende 20-årigt samarbejde med den amerikanske popstjerne Britney Spears. Det kan blive en ret god forretning for den danske virksomhed.

Foto: MARIO ANZUONI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens undertøjskoncernen JBS har fodboldspilleren Cristiano Ronaldo som frontfigur, har en anden dansk undertøjskoncern, nemlig Change, nu indgået et samarbejde med den amerikanske popstjerne Britney Spears.

Ligesom Cristiano Ronaldo skal Britney Spears være med til at designe og udvikle kollektionen i samarbejde med Change. Det er angiveligt også i samarbejdet mellem fodboldstjernen og JBS, at Change har hentet deres inspiration til at indgå et samarbejde med en global stjerne. Det mener administrerende direktør i mediakoncernen MEC, Uffe Henriksen.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det har været en rigtig god forretning for JBS og ikke mindst for Ronaldo selv, så det er vel det, der er rationalet bag den aftale, Change har indgået med Britney Spears,« siger han.

Ifølge Uffe Henriksen har det »ikke været billigt« for Change at indgå en aftale med den amerikanske stjerne, der er kendt over hele verden. Han mener, at Change »nok havde foretrukket en kortere aftale,« end de 20 år, den strækker sig over.

»Men aftalen skal jo ikke regnes hjem på 20 års sigt. Det bliver over en 2-3 år. Hvis du skal købe den medieopmærksomhed og den plads i ren eksponering, er det mange penge, man skal op med. Dertil bliver det meget nemmere i forhold til distributionen ude i butikkerne, når man har sådan et ansigt at sætte sit produkt op på,« siger han.

Samarbejdet mellem Britney Spears og Change bliver officielt skudt i gang i morgen, tirsdag, hvor lingerikollektionen The Intimate Britney Spears præsenteres til modeugen i New York, og på Britney Spears officielle Twitter- og Instagram-profiler er der blevet talt ned til lanceringen. Britney Spears har intet mindre end 38,8 millioner følgere på Twitter, og der er af gode grunde store forventninger til samarbejdet fra dansk side.

»Vi har en forventning om, at den samlede pakke - pasform, størrelsesudvalg, pris og design - vil udgøre et så attraktivt produkt, at forbrugere verden over vil opfatte det som et aktuelt alternativ til det eksisterende lingeri på markedet. Kollektionen har helt klart sit eget touch og en aktualitet, som vi synes mangler på markedet. Vi håber på, at der vil blive taget godt imod denne nyskabelse,« udtaler administrerende direktør for Change, Claus Walther Jensen, i en pressemeddelelse.

Sammen med Gitte Breil grundlagde Claus Walther Jensen Change tilbage i 1995. Virksomheden startede med at sælge nattøj produceret i Kina på det europæiske marked, men siden 1997 har der været lingeri i sortimentet.

Skønt den generelle nedgang i detailhandlen har Change i seneste regnskabsår formået at sætte rekord på bundlinjen med et resultat på 21,5 millioner kroner, og ejerne tror på fortsat vækst. Således skal antallet af butikker i regnskabsåret 2014/15 øges fra 170 til 200. 

Change sælges i omkring 10 lande, men med den nye Britney Spears-kollektion træder selskabet for første gang ind på det amerikanske marked, og her skal Britney Spears altså være med til at sprede kendskabet til det danske undertøj.

Den europæiske lancering af The Intimate Britney Spears finder sted i Forum i København den 25. september.

»Vi er en dansk virksomhed, som er opstået ud af en dansk kontekst, og derfor skal vi naturligvis også lancere vores nye brand her. Desuden er København blevet en af de væsentligste modebyer i Europa,« siger Claus Walther Jensen. 

Spørger man Uffe Henriksen bliver Change ikke det sidste brand, der indgår et samarbejde med en global stjerne.

»Vi ser flere og flere af de her samarbejder mellem kunstnere og brands. I dag er det svært for virksomheder at annoncere sig ud af det. Vi bliver bombarderet med reklamer og annoncer, så du er nødt til at gøre noget, der stikker lidt ud for at få noget plads ved forbrugerne,« siger han.