Britisk supermarkedskæde når lavpunkt efter vækstmelding

Den britiske supermarkedskæde J. Sainsbury regner ikke med at komme til at opleve salgsvækst i indeværende regnskabsår efter et andet kvartal, der bød på ny tilbagegang i det såkaldte sammenlignelige salg.

Shopping trolleys are seen parked at a Sainsbury's supermarket at Pulborough, southern England January 8, 2014. British grocer J Sainsbury reported its "best Christmas ever" on Wednesday but warned that consumers were likely to tighten their belts in the early part of 2014 and cut its sales growth forecast accordingly. REUTERS/Luke MacGregor (BRITAIN - Tags: BUSINESS) Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKE MACGREGOR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selskabet, der er den tredjestørste supermarkedskæde i Storbritannien med en markedsandel på omkring 16 pct., kæmper en hård kamp mod aktører som Tesco, Wal-Mart-ejede Asda og Morrisons, og derudover skyder de to tyske lavpriskæder Aldi og Lidl frem i et hastigt tempo og truer de fire store.

I andet regnskabskvartal, der dækker 16 ugers perioden frem til 27. september, har J. Sainsbury haft en tilbagegang i det sammenlignelige salg på 2,8 pct. (fraregnet benzin), og for halvåret har der været tal om en tilbagegang på 2,1 pct.

J. Sainsbury forklarer, at udviklingen i andet kvartal har været påvirket af hastige ændringer på dagligvaremarkedet, herunder har der været betydelig prisaktivitet og på mange områder fødevareprisdeflation.

- Disse forhold vil sandsynligvis vare ved i den nærmeste fremtid, og vi venter nu, at vores sammenlignelige salg i anden halvdel af året vil blive identisk med første halvdel, fremgår det af onsdagens meddelelse.

Nyheden bliver ilde mødt på aktiemarkedet, hvor J. Sainsbury straffes med et fald på 3,3 pct. til 243,1 pence. Det er det laveste niveau for aktien siden 2006.