Britisk reklameselskab skærer forventningerne helt i bund

Det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP har en hård dag på børsen i London, efter at selskabet har nedjusteret sine forventninger til 2017.

Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS.
Læs mere
Fold sammen

Det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP har en hård dag på børsen i London, efter at selskabet har nedjusteret sine forventninger til 2017.

Aktien dykker med 12,1 pct. og er den aktie, der falder mest onsdag middag i det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600.

Det er det største dyk i WPP's aktiekurs i 17 år, skriver Bloomberg News.

Det britiske selskab med base i London venter nu en like-for-like-vækst på mellem 0 og 1 pct. i år mod en tidligere forventning på 2 pct.s vækst.

Reklamevirksomheder har verden over været ramt af, at store kunder som Unilever og Procter & Gamble, der står bag mærker som Biotex, Dove, Ariel og Neutral, har fokus på at skære i udgifterne. Og WPP har kunnet mærke, at der er skåret ned på reklamebudgetterne på alt fra vaskepulver til tandpasta.

Unilever, der er en af WPP's største kunder, har tidligere i år sagt, at koncernen skulle spare 30 pct. på udgifterne og halvere antallet af tilknyttede reklamebureauer. Blandt WPP's kunder er også Ford og Marks & Spencer.

Ud over dagens pres på aktiekursen er WPP ligeledes ramt af et vanskeligt økonomisk klima med tilhørende pres på forretningen i Nordamerika. Aktien er nede med 24 pct. i år.