Britisk reklamekæmpe falder tungt efter dystre meldinger fra topchefen

WPP falder tungt på Børsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: TOBY MELVILLE

Den britiske reklamevirksomhed WPP, som er en af verdens absolut største inden for sit område, falder tungt på børsen i London og er tirsdag blandt de mest faldende på det europæiske kontinent.

Ifølge Bloomberg News skyldes faldet, at selskabets nye administrerende direktør, Mark Read, har offentliggjort en dyrere end ventet plan for at genoplive væksten i selskabet. For helåret regner topchefen med et pres på selskabets indtjeningsmargin, efter at den faldt 0,4 pct.point til 13,3 pct. i første halvår sammenlignet med samme periode året før.

Det kan ifølge Bloomberg News indikere, at Mark Read er villig til at give afkald på indtjening for nuværende for at forsvare sin forretning med store kunder - specielt i USA, hvor forbrugsvaregiganter skærer i deres reklameinvesteringer, samtidig med at flere og flere kunder flytter deres online-reklamer over til online-platformene hos Google og Facebook.

Tirsdag formiddag koster en aktie i WPP 1189 pence. Det er et fald på 6,8 pct. i forhold til seneste lukkekurs, hvilket oveni er det største fald blandt samtlige aktier i det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks.