Britisk Netto-satsning har kostet 800 millioner

Den britiske Netto-satsning, som Dansk Supermarked i fællesskab med britiske Sainsburys rullede ud i perioden 2014-2016, har været en økonomisk katastrofe for joint-venture-partnerne.

Foto: Claus Bech. Netto i København fotograferet d. 3. april 2016.
Læs mere
Fold sammen

En gennemgang af regnskaberne for Netto Limited, som FødevareWatch har foretaget, viser, at de to detailkoncerner løbende har postet 806 mio. kr. i investeringen.

Granskningen viser også, at parterne pumpede penge i den britiske Netto-satsning lige til det sidste. Alene i discountkædens sidste seks måneder blev der over fem gange samlet hældt 364 mio. kr. i projektet.

Den sidste kapitalindsprøjtning i 2016 var på 73 mio. kr., og blev givet 27. maj 2016, knap en måned inden Netto-satsningen fik dødsstødet 4. juli.

Dansk Supermarked har ikke ønsket at stille op til et interview om, hvorfor man fortsatte med at investere i et selskab, som kort tid efter lukkede, men pressechef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, svarer følgende i en mail til FødevareWatch:

"Netto UK blev igangsat med det formål at teste det britiske marked og give joint venture-partnerne grundlaget for at træffe beslutning vedr. en evt. udrulning. Vi betragtede hele vejen igennem Netto UK som en lavrisiko, ikke-kapitalintensiv vækstmulighed, men også hele tiden med det mulige udfald, at formatet ikke ville blive rullet videre ud i UK."

De mange millioner er ifølge regnskaberne blevet brugt til at understøtte driften af forretningen". En del af pengene er dog også gået til at dække et samlet minus fra 2014-2015 på 477 mio. kr.

Af regnskabet for 2015 fremgår det, at indskuddene er delt ligeligt mellem Dansk Supermarked A/S og Sainsburys.

Netto nåede kun op på at have 16 butikker i Storbritannien og cirka 400 ansatte, da Sainsburys trak sig fra samarbejdet med henvisning til, at man hellere ville fokusere på de aktiviteterne i selskabet The Home Retail Group, som supermarkedskoncernen købte i 2016.