Britisk Netto-satsning har kostet 800 millioner

Den britiske Netto-satsning, som Dansk Supermarked i fællesskab med britiske Sainsburys rullede ud i perioden 2014-2016, har været en økonomisk katastrofe for joint-venture-partnerne.

Netto i København fotograferet d. 3. april 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

En gennemgang af regnskaberne for Netto Limited, som FødevareWatch har foretaget, viser, at de to detailkoncerner løbende har postet 806 mio. kr. i investeringen.

Granskningen viser også, at parterne pumpede penge i den britiske Netto-satsning lige til det sidste. Alene i discountkædens sidste seks måneder blev der over fem gange samlet hældt 364 mio. kr. i projektet.

Den sidste kapitalindsprøjtning i 2016 var på 73 mio. kr., og blev givet 27. maj 2016, knap en måned inden Netto-satsningen fik dødsstødet 4. juli.

Dansk Supermarked har ikke ønsket at stille op til et interview om, hvorfor man fortsatte med at investere i et selskab, som kort tid efter lukkede, men pressechef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, svarer følgende i en mail til FødevareWatch:

"Netto UK blev igangsat med det formål at teste det britiske marked og give joint venture-partnerne grundlaget for at træffe beslutning vedr. en evt. udrulning. Vi betragtede hele vejen igennem Netto UK som en lavrisiko, ikke-kapitalintensiv vækstmulighed, men også hele tiden med det mulige udfald, at formatet ikke ville blive rullet videre ud i UK."

De mange millioner er ifølge regnskaberne blevet brugt til at understøtte driften af forretningen". En del af pengene er dog også gået til at dække et samlet minus fra 2014-2015 på 477 mio. kr.

Af regnskabet for 2015 fremgår det, at indskuddene er delt ligeligt mellem Dansk Supermarked A/S og Sainsburys.

Netto nåede kun op på at have 16 butikker i Storbritannien og cirka 400 ansatte, da Sainsburys trak sig fra samarbejdet med henvisning til, at man hellere ville fokusere på de aktiviteterne i selskabet The Home Retail Group, som supermarkedskoncernen købte i 2016.