Britisk fejlsatsning koster Dansk Supermarked dyrt

Det kostede Dansk Supermarked et tab på flere flere hundrede millioner kroner at lukke ned i Storbritannien sidste år. Topchef Per Bank kalder den britiske fejlsatsning "lærerig". Årsregnskabet viser minimal vækst og tilbagegang i indtjeningen.

Foto: Johan Gadegaard. (Foto: Johan Gadegaard/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

En vækst på bare 0,7 pct. og en driftsindtjening, der er 400 mio. kr lavere end året før. Sådan endte 2016 for Dansk Supermarked. Alligevel kalder topchef Per Bank regnskabet »solidt«, og han gør samtidig klar til flere investeringer i nye butikker og i mere digitalisering.

Omsætningen landede på 57,9 mia. kr. i 2016, og driftsindtjeningen (ebit) blev 2,16 mia. kr. I 2015 var ebit knap 2,6 mia. kr.

»I et meget konkurrencepræget marked er jeg tilfreds med, at vi øgede omsætningen i Danmark med 536 mio. kr. En vækst på 0,7 pct. er ikke nogen voldsom vækst, men kigger man på tværs af Europa, så er det en vækst i det leje, man må tage til takke med. Man vokser kun ved at åbne nye butikker, sådan er det i hele Europa,« siger Per Bank.

Dansk Supermarked står bag dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka.

På bundlinjen fik Dansk Supermarked i 2016 et resultat på 1,3 mia. kr. mod godt 1,7 mia. kr. året før. Trods tilbagegang på indtjeningen kan Per Bank dog glæde sig over at være i en helt anden liga end den danske ærkerival Coop, som kom med sit årsregnskab tidligere på måneden. Coop omsatte for 45 mia. kr., men tjente bare 254 mio. kr. på bundlinjen.

»Ja, det er jo næsten ikke sammenligneligt. Jeg prøvede at lave et lille regnestykke, der viser, at hvis man kigger helt nede på bundlinjen i Coop amba inklusive Coop Bank og så videre, så har de i de sidste fem år tjent 80 mio. kr., mens vi har tjent 8,2 mia. kr. Det er vores fordel, at vi har den finansielle styrke,« siger Per Bank, der i øvrigt selv har en fortid som adm. direktør for Coop Danmark, inden han kom til britiske Tesco. Derfra skiftede han i 2012 til Dansk Supermarked.

Som den absolut største i Danmark inden for dagligvarer er det derfor svært for Dansk Supermarked at vokse på hjemmebanen, siger Per Bank.

»Vores position og størrelse i Danmark gør at det er svært at åbne flere butikker. Når det er sagt, så åbner vi 26 nye Netto-butikker i 2017. De 12 er på helt nye lokationer og de 14 er nogle vi lukker og flytter få hundrede meter i samme by. Det handler hele tiden om at optimere vores butiksnet,« siger Per Bank.

Derfor kigger Dansk Supermarked mod udlandet for at vokse.

»Vores vækstområder er ikke i Danmark, det handler om at vokse i Polen og i Sverige. Det handler om at få indtjeningen op på et solidt niveau, så vi kan vokse mere i Polen og Sverige. Vi har holdt lidt igen indtil vi har fået indtjeningen lidt på plads, og der er vi nu. Vi har haft det bedste år i Sverige sidste år,« siger Per Bank.

Men udlandet var også en dyr fornøjelse for Dansk Supermarked sidste år. Nedlukningen i Storbritannien kostede 205 mio. kr., fremgår det af regnskabet. Samlet kostede det britiske eventyr 316 mio. kr., fortæller Per Bank.

Satsningen i Storbritannien sammen med Sainsbury's var et prestigeprojekt for Per Bank. Derfor var det også lidt af en bet for topchefen at se projektet fejle.

»Ja, det var ærgerligt. Men vi har lært meget af Storbritannien, og man kan ikke vinde, hvis man er bange for at tabe. Vi har lært meget derovre, og det er de erfaringer, vi bruger som basis for vores nye koncept for Netto,« siger Per Bank.

Til at stå for den fornyelse har Per Bank netop ansat Michael Løve som ny direktør. Han er hentet fra en stilling som topchef i britiske B&Q.

»Vi vil gerne vise danskerne at vi kan endnu mere med Netto end vi gør i øjeblikket,« siger Per Bank.