Britisk bogholder har vendt udviklingen i McDonalds: Kunderne vælter ind

Der er tale om et af de større comebacks på den globale erhvervsscene. For få år siden var McDonalds i slem krise med kødskandaler og nye forbrugsmønstre, der fik kunderne til at holde sig væk. Seneste kvartal viser, at krisen er forbi.

McDonald's CEO Steve Easterbrook ddemonstrere, hvordan man bruger selvbetjeningsskærmen i en amerikansk McDonalds. Fold sammen
Læs mere
Foto: SHANNON STAPLETON

Verdens største restaurantkæde er på vej på ret køl.

McDonalds ser langt om længe ud til at have vristet sig fri af krisesnak og svigtende salg. Salget på det helt afgørende amerikanske marked steg nemlig 4,1 pct. i 3. kvartal, hvilket var en del over anatlytikernes estimat på 3,4 pct. Dermed fortsætter McDonald med at levere positive resultater i kølvandet på seneste halvårsregnskab, der bød på de bedste salgstal i fem år.

Omsætningen endte på 5,75 milliarder dollars, hvilket var helt i tråd med forventningerne.

De seneste tal bekræfter, at topchef Steve Easterbrook har haft held med den turn-around-plan, som han tændte op under, da han tiltrådte for to år siden.

Der var ellers skeptiske reaktioner oven på udnævnelsen af britten, der blev hentet fra en intern position i McDonalds, som han har været en del af siden 1993 - dog med få afstikkere til andre kæder i en årrække.

Han har arbejdet som revisor og begyndte i sin karriere i McDonalds i økonomiafdelingen og arbejdede sig sikkert op gennem rækkerne til en position som chef for den britiske del af McDonalds, inden han i 2015 satte sig i hjørnekontoret.

Hans første møde med investorerne var en monotont leveret tale i en 23 minutter lang video, der ikke ligefrem fik begejstringen frem hos analytikere og investorerne. Aktien faldt en procent umiddelbart efter, talen var offentliggjort.

Hvad Steve Easterbrook ikke havde i karisma på skærmen, har han til gengæld haft i sin eksekvering. Han har stået i spidsen af en større ommøbelering af menukortet, der nu byder på langt flere sunde alternativer til fritterne og Big Mac'en. Samtidig har en massiv digitalisering skyllet ind over kæden med selvbetjenningsskærme og udbringning af mad med Uber.

Han har lyttet til et stigende krav fra kunderne om sundere og friskere produkter. Derfor har han også været inde og pille ved råvarerne. Tidligere i år annoncerede kæden, at de ville udskifte frossen bøffer med frisk kød og begyndte i samme omgang primært at benytte kyllingkød, der ikke indholdt antibotika.

Aktionærerne har været begejstrerede. Siden Steve Easterbrook i begyndelsen af 2015 blev administrerende direktør for McDonalds er aktiekursen steget 75,5 pct.