Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Tiltagene markerer en ny form for omkostningsreducering med British Airways i front. Det skriver Wall Street Journal.
International Consolidated Airlines Group (IAG), der ejer British Airways, forfølger ny spareplan, der blandt andet involverer standardisering af toiletter på tværs af deres selskaber og fokus på at minimere vægten af flyinventar. Dette vil gøre det muligt at spare 1,2 mio. dollar, svarende til ca. 7 mio. kr. per fly gennem større indkøb og 56.000 dollar, svarende til ca. 330.000 kr., i brændstof årligt.
IAG, der er Europas tredjestørste flyselskab målt på dets trafik, kan allerede nu se positive resultater. Selskabet håber, dette vil give en stærkere position i industrien, der ellers er meget følsom over for globale chok og økonomiske udsving, og dermed sikre investorer mere vedholdende udbytte.
- Vi rykker os op foran vores konkurrenter, konkluderer IAG's chefstrateg Geoffrey Weston.
IAG står dog stadig over for seriøse udfordringer, såsom øget konkurrence på transatlantiske flyvninger og dårlig stand af ældre maskiner, der skuffer premium passagerer.