Briterne er blevet for fede: »Slag i ansigtet« får fastfoodrestauranter og reklamebranchen op i det røde felt

Reklamer for fastfood kan snart blive omfattet af en række restriktioner i Storbritannien. Det skyldes, at briterne er blevet for overvægtige, mener den britiske regering. Interesseorganisationer kalder det et »slag i ansigtet« og advarer om de økonomiske konsekvenser.

Næsten to tredjedele af britiske voksne er overvægtige. Nu vil den britiske regering gøre det mere besværligt at reklamere for fastfood, der indeholder for meget fedt, sukker og salt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Ellis/AFP/Ritzau Scanpix

For meget fish ‘n’ chips. For meget fedt, sukker og salt.

Briterne er blevet for fede, og deres regering vil nu slanke fastfoodrestauranter og begrænse reklamebranchens muligheder for at lokke med tilbud og reklamer for fed mad. Det oplyste britiske sundhedsmyndigheder mandag ifølge Bloomberg.

Den britiske reklamebranche med interesseorganisationen The Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) i spidsen kalder de varslede tiltag et »slap in the face« – et »slag i ansigtet«. Branchen advarer om, at det vil koste britiske familier flere tusind kroner om året.

Regeringen med premierminister Boris Johnson ved roret vil blandt andet forbyde tilbud, hvor du kan købe et produkt med et højt indhold af sukker og få endnu ét gratis med i købet.

Samtidig vil regeringen se på muligheden for at kræve, at kalorietal skal kunne læses på alkoholiske drikkevarer, både i butikker og på restauranter. Et andet tiltag er, at man ikke skal kunne reklamere for fødevarer, der indeholder meget fedt, sukker og salt, på internettet og i fjernsynet inden klokken bliver ni om aftenen, britisk tid.

Restriktionerne kan ifølge kritikerne komme til at koste dyrt for fødevare-, detail-, reklame- og medieindustrien. Industrier, der i forvejen har ringere økonomiske vilkår som følge af coronakrisen.

Vil koste dyrt på en anden konto

Både ISBA samt fødevarebranchen, særligt The Food and Drink Federation (FDF), er imod de varslede tiltag. ISBA estimerer, at hvert enkelt pund brugt på reklamer bliver omsat til seks pund til gavn for økonomien.

FDF mener, at tiltagene ikke vil have en særlig stor effekt på briternes kalorieindtag, mens det vil få priserne til at stige og koste arbejdspladser for britiske lønmodtagere.

»Det er ekstraordinært, at regeringen foreslår at forbyde reklamer mod mad og drikke i detailsalget i en så usikker økonomisk tid,« lød det fra COO i FDF, Tim Rycroft.

FDF peger på, at de varslede tiltag vil koste britiske familier cirka 5.000 kroner – 600 pund – mere om året.

Det er ikke første gang, at de britiske myndigheder har benyttet sig af denne type tiltag i et forsøg på at mindske fedme blandt borgerne. Siden 2007 har TV-stationer ikke kunnet reklamere for slik og søde sager, hvis programmet muligvis bliver set af børn.

Overvægtige britere og coronavirus

Næsten to tredjedele af britiske voksne er overvægtige, mens hvert tredje barn som cirka 11-årig forlader primary school med for mange kilo på sidebenene.

Overvægt er koblet til en øget risiko for at dø, hvis patienter lider af covid-19 – sygdommen, der forårsages af coronavirussen, skriver Bloomberg. Yderligere belaster fedme også det britiske sundhedsvæsen.

»At tabe sig er svært,« lød det fra den britiske premierminister Boris Johnson: »Men med nogle små ændringer kan vi alle føle os bedre i form og sundere. Hvis vi alle bidrager, kan vi mindske sundhedsrisiciene.«.