Briterne dropper »a nice cup of tea« og beder om en kop kaffe

Tesalget er gået af kog og trækker nu ned i vækstplanerne i verdens største teimperium, som blandt andet omfatter Lipton-mærket. Topchefen i Unilever overvejer at slukke for kedlerne og sælge fra.

Opfindsomheden kender ingen grænser, når man elsker te. Her er teposer i forbindelse med den britiske prins Williams og Kate Middletons bryllup i april 2011. »Katea & William« hedder de naturligvis. Marcus Brandt/AFP/Ritzau Scanpix

Briterne har ikke kun trukket sig fra EU. Teen trækker også stadig sjældnere i det gamle imperium, hvor solen aldrig gik ned. Derimod trækker kaffen i stadig flere unge, og det får ejeren af blandt andet Lipton-mærket til at overveje dets fremtidige skæbne.

Briterne ligger i tedrikkernes top tre på verdensplan, men der bliver længere og længere mellem kopperne. Hvor det ugentlige teforbrug i 1974 lå på næsten 70 gram pr. brite, var det i 2018 faldet til lige under 20 gram, skriver den britiske finansavis Financial Times.