Briter raser: Spareplan øger afstanden mellem Toblerone-bjergene

Måske kan troen ikke flytte bjerge, men det kan briternes nej til EU, og nu er der bredere dale i Toblerone-chokoladen.

Foto: BJARKE ØRSTED

Æsken er den samme karakteristiske, trekantede, men stikker man fingrene ind for enden, trækker sølvpapirindpakningen ud og piller den af, får de ægte chokoladeelskere deres livs chok: Der er blevet længere mellem Toblerone-bjergene.

Den trekantede chokolade stang, der er modelleret efter det 4.478 meter høje bjerg Matterhorn i de schweiziske alper, er det seneste offer for Storbritanniens beslutning om at melde sit ud af EU, Brexit. Den amerikanske Toblerone-producent Mondelez International (tidligere Kraft Foods) har simpelt hen besluttet at øge afstanden mellem de trekantede bjergtoppe for at nedbringe den samlede vægt af Toblerone-pakken. Dermed er der forsvundet to bidder af Matterhorn fra hver æske.

Toblerone i Storbritannien - før og efter

Nej, nej, det er ikke Brexit...

Godt nok benægter Mondelez selv, at den direkte årsag er Brexit, men i en officiel udtalelse hedder det, at »vi stod med valget mellem at ændre façonen på pakken og hæve prisen. Vi valgte at ændre façonen, så vores kunder fortsat har råd til at købe produktet,« lyder forklaringen ifølge den britiske avis The Telegraph, hvor producenten henviser til »højere omkostninger for flere af ingredienserne«.

Ændringerne sker udelukkende i Storbritannien, hvor pundet er faldet voldsomt, siden et lille flertal stemte for at sige farvel til EU. Det har gjort det langt billigere for f.eks. danskere at rejse til landet, men for britiske selskaber bliver det dyrere at importere varer fra andre lande og dyrere selv at rejse ud.

Med de bredere dale i Toblerone-land vejer Toblerone-stangen nu kun 360 gram mod tidligere 400 gram i den store størrelse, mens den lidt mindre er slanket fra 170 til 150 gram.

Kunderne føler sig snydt

Ikke uventet har ændringerne medført et hav af protester og klager, som kalder dem »idiotiske«, »tåbelige« og »bare almindeligt dumme«. Især påpeger flere irriterede kunder, at de føler sig snydt, fordi den uigennemsigtige pakke har samme størrelse som tidligere, hvorfor man ikke bemærker ændringerne, før man pakker ud og får chokket.

Andre producenter af fødevarer har tidligere meddelt, at de må sætte priserne op som følge af Brexit.

Toblerone blev skabt af schweizeren Theodor Tobler i Bern i Schweiz i 1908. Navnet er en sammenstilling af hans navn og det italienske ord »torrone«, som er en form for nougat.