Briter klar med forsikring mod selvkørende biluheld

Lovgivningen skal være klar, og der skal hurtigt falde erstatning ved skader med selvkørende biler, siger Storbritanniens transportminister.

Spørgsmålet om selvkørende biler og sikkerheden ved dem optager sindene verden over, for hvornår tør man slippe rattet og lade bilen køre selv? Og hvad nu, hvis det går galt? Storbritannien går nu i gang med at ændre sin lovgivning. Arkivfoto: Angelo Merendino, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ANGELO MERENDINO

Der skal falde hurtig betaling til dem, der kommer til skade ved uheld med selvkørende biler, og derfor indfører Storbritannien nu som formentlig det første land i verden nye forsikringsregler, som har været en stor forhindring for den gryende industri.

Selvkørende biler er biler, der er udstyret med måleudstyr og er i konstant kontakt med andre systemer, som informerer om trafiktæthed og mange andre oplysninger. Bilerne kan i vekslende omfang køre selv, uden at chaufføren konstant skal have øjnene på rattet og vejen. Målet er, at bilerne er i stand til helt selv at finde vej og transportere folk rundt, uden at man behøver at styre.

Forsikringen skal være klar

Lovgivningen i de fleste lande er dog ikke indrettet til, at der ikke nødvendigvis sidder en opmærksom person bag rattet i bilen, og det rejser en masse forsikringsmæssige spørgsmål, hvis der sker noget - hvad der bevisligt gør. Både Googles og Teslas selvkørende biler har for nylig været involveret i uheld.

»Vi må sikre, at offentligheden er beskyttet i tilfælde af et uheld, og i denne uge indfører vi rammerne, der skal sikre forsikring i forbindelse med disse nye teknologier,« siger den britiske transportminister, Chris Grayling, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Det nye forsikringsprodukt vil dække føreren, både når bilen bruges som hidtil, og når bilen kører med automatpiloten slået til.

Håber på større trafiksikkerhed

En undersøgelse fra den amerikanske trafiksikkerhedsadministration fra 2008 viste, at menneskelige fejl var den altovervejende årsag til 93 procent af alle uheld på de amerikanske motorveje, blandt andet fordi folk kører fulde, taler i mobiltelefon, mister koncentrationen eller simpelt hen er dårlige bilister. Producenterne af selvkørende biler håber derfor, at trafiksikkerheden vil kunne højnes, når bilen selv kan køre. Det skal ske ved hjælp af et hav af små sensorer og målere langt vejene og i bilerne, som forbindes over mobilnettet og udveksler trafikoplysninger og dermed både er i stand til at finde vej uden om trafikpropperne, holde den sikre afstand til forankørende biler og reagere, hvis bilen foran pludselig stopper.

Den britiske regering ser meget gerne, at der kommer gang i udviklingen og afprøvningen af selvkørende biler, og meget gerne, at det sker i Storbritannien. Markedet for selvkørende biler anslåes nemlig i 2025 at ville være 6,2 billioner kroner værd.

Den japanske bilproducent Nissan påbegynder senere i februar de første afprøvninger af selvkørende biler på offentlige veje  i London efter i 2016 at have kørt rundt i den sydengelske by Milton Keynes.

Samtidig arbejdes der i Storbritannien på at udbygge nettet af ladestationer til elektriske biler.

Også Danmark vil være med

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sagde i januar, at Danmark skal være helt fremme i forreste række med at teste nye teknologier. Han vil derfor arbejde for at få åbnet teknologiske testcentre for førerløse biler som led i regeringens digitale vækstplan.

En nylig undersøgelse, som rådgivningsselskabet KPMG gennemførte blandt ledere i bilbranchen, viste, at 59 procent af bilbosserne tror, at mere end halvdelen af alle bilejere i dag i 2025 ikke længere vil eje deres egen bil.