Brian Mikkelsen vil hjælpe danske rederier mod verdenstoppen

De danske rederier kan forvente en hjælpende hånd fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der roser de anbefalinger, som branchen selv er kommet med.

Foto: Asger Ladefoged

Verden er under drastiske forandringer, og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er klar til at give de mange danske rederier en hjælpende hånd for at sikre Danmarks position, som en af verdens førende søfartsnationer.

»Vi er nødt til at se på, hvad vi kan gøre for at beholde arbejdspladser i Danmark. Der er rederier, som påtænker sig at flage ind til Danmark, hvis vi gør noget, og jeg ved, at der er rederier, som vil flage ud, hvis vi ikke gør det. Det her drejer sig om konkrete arbejdspladser,« siger Brian Mikkkelsen til Berlingske.

Brian Mikkelsen modtog fredag en række anbefalinger fra det såkaldte Vækstteamet for Det Blå Danmark, som præsenterede sin længe ventede rapport. Det sker efter, at regeringen for et år siden skabte Vækstteamet for Det Blå Danmark. Udvalget, der består af en række fremtrædende folk fra branchen, har nu udarbejdet ønsker til hvordan Danmark kan fastholde sin position, som en af verdens førende søfartsnationer. I alt indeholder rapportten 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger, som spænder fra nye rammevilkår, tilgangen til ny teknologi, internationalt samarbejde, forskning og udannelse.

»Jeg er sikker på, at hvis ikke gør noget og sidder med armene over kors, vil vi miste betydning i Danmark,« siger Brian Mikkelsen.

Rederibranchen har længe været begunstiget af en række særlige fordele, som de seneste knap 20 år har skubbet rederierne frem. Blandt andet betaler rederierne ikke selskabsskat, men den særlige tonnageskat, der er en slags vægtafgift, som blev indført for 16 år siden. Også de såkaldte DIS-ordning, hvor danske sømænd ikke betaler skat af deres løn, har været centrale for udviklingen.

Brian Mikkelsen mener, at det overordnet er godt for Danmark at give de specielle fordele til rederibranchen.

»Det går ikke ud over nogen, hvis vi giver nogle skattefordele til nogen, fordi de sikrer arbejdspladser, som ellers ville være smuttet til andre lande. Jeg vil gerne forkæle alle dele af erhvervslivet, fordi jeg er konservativ. Men nu må vi tage det branche for branche, og der er også andre brancher, som vil se, at vi kommer med specielle vækstinitiativer for dem,« siger ministeren.

Jesper Lok, tidligere topchef i DSB og direktør i A.P. Møller-Mærsk, er formand for Vækstteamet for Det Blå Danmark. Han mener, at det er stort potentiale hos de danske rederier, men understreger at konkurrencen de senere år er skærpet.

»Hvis man kigger på, hvorfor vi har den position, som vi har i dag, er der ingen tvivl om, at det er fordi, vi har sikret de rigtige rammebetingelser. Det vil være naivt at tro, at vi er en stærk faktor om 10-20 år, hvis vi ikke løbende sikrer, at vi har det rette rammebetingelser,« siger Jesper Lok, der også er bestyrelsesformand for Esvagt og J. Lauritzen.

Han peger på, at rederierne blandt andet står over for en fremtid, hvor de digitale forandringer kan komme til at ændre billedet for de danske rederier, hvor af mange af dem er mere end 100 år gamle.

»Jeg mener, at vi er rigtig godt rustet. Men vi skal sørge for, at de stærke maritime kræfter bliver sat rigtigt op til de iværksættermiljøer, der er. Vi har i andre industrier set, hvordan teknologiske baser uden nødvendigvis stærke historiske kompetencer har været i stand til, at disrupte,« siger Jesper Lok.

De største danske rederier spænder over mange forskellige brancher og tæller blandt andre Maersk Line, Torm, Norden, J. Lauritzen, Clipper og DFDS.