Brexit rammer storsatsende Tiger-butikker i nakken

Bitikkerne Flying Tiger er ramt af Brexit og problemer med levering af varer. Nu vil Tiger-kæden tilbage til konceptet med priser på 10 og 20 kroner, oplyser direktøren.

Foto: Brian Bergmann

Der var langt til de højeste skyer og lavt til jorden for den flyvende tiger sidste år, viser det netop offentliggjorte regnskab for Zebra A/S, der ejer butikkerne Flying Tiger Copenhagen.

Omsætningen steg med 20 procent i 2016 i forhold til året forinden, men driftsresultatet faldt fra 498 mio. kr. i 2015 til 443 mio. kr. sidste år. Samtidig viser regnskabet, at overskuddet på bundlinjen er mere end halveret fra 209,8 mio. kr. i 2015 til 82,1 mio. kr. i 2016.

Det skyldes blandt andet, at Brexit har ramt virksomheden i nakken, og Storbritanniens farvel til EU har dermed fået reelle konsekvenser for Flying Tiger-butikkerne. Virksomheden oplyser i en pressemeddelelse, at faldet på driftsresultatet skyldes de faldende valutakurser på pundet, der har haft en negativ effekt på omkring 50 mio. kr.

Derfor vil virksomheden nu tilbage til det oprindelige koncept, oplyser adm. direktør Michael Hauge Sørensen.

»Vores koncept er i det forgangne år drevet mod højere priser, og nu vil vi bringe Flying Tiger tilbage til dét, vi er kendt for, hvor kunderne kan købe varer til 10 og 20 kroner. Det er det, der har gjort Flying Tiger succesfuldt, og det vil vi fokusere på. Vi lancerer hver måned ca. 300 nye og  spændende produkter, heriblandt produkter som folk måske ikke vidste, at de havde brug for - men som giver et smil på læben,« siger Michael Hauge Sørensen til Berlingske.

Flying Tiger-butikkerne har også haft problemer med levering af varer det forgangne år, oplyser virksomheden i pressemeddelelsen. Omsætningen er steget siden 2015, og det skyldes primært, at 160 Flying Tiger-butikker kom på markedet i 2016, men der har øjensynligt været problemer med leveringen af det højere antal af varer til butikkerne.

»Zebra har oplevet endnu et år med vækst i toppen, der er drevet af en appetit blandt vores partnere på at åbne nye butikker, men endnu vigtigere er det drevet af et rekordstort antal kunder, der har besøgt vores butikker for at se vores produkter. Vi har iværksat initiativer til at øge fokus på at realisere koncernens potentiale med fokus på at skabe salg og styrke virksomhedens rygrad. Vi vil blandt andet sænke priserne på produkter i vores sortiment for at understrege vores fokus på prisvenlige produkter og værdi for pengene,« lyder det fra direktøren.