Bravo Tours raser mod konkursramt flyselskab: »En beslutning truffet i en pludselig indskydelse, hvor han ikke har haft ilt nok til hjernen«

Det danske flyselskab Great Dane Airlines gik for få måneder siden konkurs, da milliardæren Eigild B. Christensen ikke ville poste flere penge i den nordjyske drøm. Det huer bestemt ikke Bravo Tours, som er efterladt med et tocifret milliontab. Direktør varsler erstatningssag.

Bravo Tours var rystede. De skulle sende tusindvis af danskere på charterferie, ugen efter Great Dane Airlines gik konkurs. Nu har de mistet op mod 18 millioner kroner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Direktør og medejer af Bravo Tours Peder Hornshøj er både »rystet« og »frustreret«.

I to et halvt år havde en af Nordjyllands rigeste mænd Eigild B. Christensen pumpet en større millionformue ind i Great Dane Airlines, som han ejede 90 procent af.

Han havde købt tre fly for 250 millioner kroner og holdt liv i det spæde flyselskab gennem den for rejsebranchen nærmest altødelæggende globale coronapandemi.

Men 11. oktober sidste år ville milliardæren ikke mere. Flyselskabet havde siden sit første regnskab haft tocifrede millionbeløb i voksende underskud. Den mandag morgen mødte Eigild B. Christensen op i Aalborg Lufthavns ankomsthal for at meddele selskabets direktør og stifter, Thomas Hugo Møller, at han trak stikket og sendte Great Dane Airlines i konkurs.

Efterladt er nu et konkursbo, hvor kreditorer står i kø med krav for i alt 114 millioner. Blandt dem er rejseselskabet Bravo Tours, der foretog omkring 85 procent af deres rejser med Great Dane Airlines.

Kort inden konkursen havde Bravo Tours ifølge direktør og medejer Peter Hornshøj overført forudbetalinger på knap 12 millioner kroner til Great Dane Airlines. Nu står de med håret i postkassen.

»Vi var rystede over ikke at blive involveret. Det er en helt uforståelig situation, som han (Eigild B. Christensen, red.) har sat sig selv og os i,« siger Peder Hornshøj og fortæller, at Bravo Tours skulle sende 3.000 danskere på charter-efterårsferie, ugen efter Great Dane Airlines blev begæret konkurs.

»Jeg havde ingen fornemmelse af, at det var på vej. Han har sagt mange gange i medierne, at han økonomisk stod bag selskabet og ville holde hånden under det.«

Er en konkurs ikke altid dårlig timing for kunder og samarbejdspartnerne?

»Jeg synes, at når man er så økonomisk stærk, så er det dårlig timing. Så gør man det uden at tænke på nogen som helst konsekvenser for hverken kunder eller gæster. Selskabet stod jo og kiggede ind i en meget stærk fremtid, hvor vi fik at vide, at alle fly var nærmest udsolgt for sommeren 2022.«

Et beløb, der for en milliardær er ligegyldigt

Af den seneste redegørelse til kreditorerne i konkursboet fra kurator, som Berlingske har fået aktindsigt i, fremgår det, at de næppe skal regne med at se ret mange penge flyde deres vej fra Great Dane Airlines.

Der er således kun oplistet aktiver i selskabet ved konkurstidspunktet for 125.000 kroner, hvoraf en syv år gammel Renault Master-varebil med en anslået værdi på 100.000 kroner udgør langt størstedelen.

Peder Hornshøj fortæller, at Bravo Tours har tænkt sig at rejse erstatningssag mod Great Dane Airlines. Han vil ikke sige, hvor stort kravet bliver, men at »det kan rende op i mange, mange penge«.

Som et led i konkursbehandlingen, hvor man skal finde ud af, hvad der præcis er foregået frem mod konkursen, er der i forvejen blevet indsat en ekstra kurator på foranledning af Bravo Tours.

Det drejer sig om partner i Bech-Bruun Anders Hoffmann Kønigsfeldt, som Bravo Tours har stillet en kvart million til rådighed for til hans undersøgelser.

»Det eneste åbenlyse her er, at virksomheden gik konkurs 11. oktober. Det er ugen før efterårsferien. Når rejsebureauerne booker fly, foretager de en vis forudbetaling. Efterårsferien er en lille højsæson, så derfor er forudbetalingerne store,« sagde Anders Hoffmann Kønigsfeldt i weekenden om sagen til Berlingske.

Ifølge Bravo Tours direktør har rejseselskabet tabt 15-18 millioner kroner på Great Dane Airlines konkurs. Det har ført til »utrolig meget frustration« for Peder Hornshøj, der oplevede efteråret som »mission impossible«, da der pludselig skulle skaffes nye fly til deres kunder.

»Når man er milliardær, er det i min verden ret ligegyldigt, om man har 1,2 milliarder eller 1,18 milliarder. Derfor er det for mig uforståeligt. Og derfor tror jeg, det er en beslutning truffet i en pludselig indskydelse, hvor han (Eigild B. Christensen red.) ikke har haft ilt nok til hjernen. Han har ikke tænkt på konsekvenserne. Eller at han nu har tre fly, der står og samler støv,« siger Peder Hornshøj.

Med til historien hører dog, at konkurs heller ikke er en fremmed størrelse for Bravo Tours og Peder Hornshøj.

I efteråret 2020 gik Bravo Tours´ gamle moderselskab ved navn TravelCo Nordic A/S – hvor Peder Hornshøj også var direktør – nemlig konkurs i det, der er blevet beskrevet som danmarkshistoriens største rejsekrak, og som stadig er i færd med at blive gransket. Det skrev blandt andre Jyllands-Posten.

Her er der i konkursboet blevet efterladt en gæld på mere end en halv milliard kroner. Sideløbende har Peder Hornshøj sammen med den gamle storaktionær i det krakkede selskab købt det danske Bravo Tours ud af konkursboet og fortsat aktiviteterne i et nystiftet selskab fra 2020 ved navn Bravo Tours 1998 A/S.

Bravo Tours' gamle moderselskab gik selv konkurs under corona i 2020, så du kan vel relatere til de usikre forhold, som også i jeres tilfælde førte til konkurs?

»Jeg kan godt forstå, hvad du siger, men det vil jeg ikke gå ind i – det var de tidligere udenlandske ejere, der tog den beslutning. Jeg forstår godt, at når man ser pengene fosse ud af et selskab, må man gøre noget, men jeg synes ikke, det var det rigtige, der blev gjort. Den store forskel er, at her (i Great Dane Airlines, red.) var der virkelig mange penge bagved, og at man trods alt så ind i en lys fremtid,« siger Peder Hornshøj.

Berlingske har været i kontakt med Great Dane Airlines storinvestor Eigild B. Christensen. Han ønsker ikke ønsker at kommentere sagen eller udtalelserne fra Peder Hornshøj.

Berlingske bragte i weekenden en stor fortælling om Great Dane Airlines opstigen og fald i to kapitler. Læs det første her.