Gebyrgribben«, »Kolde Eivind« og kampagnen »New Standards«, der gik helt galt. De ubehagelige ord klæbede til Danske Bank, der i over ti år oplevede en stor imagekrise. Det var i høj grad i perioden, mens Peter Straarup og efterfølgende Eivind Kolding var topchefer i banken.

Med den megen ballade om forhøjelserne af bidragssatserne og en kommende børsnotering risikerer landets største realkreditselskab, Nykredit, nu at ryge ind i samme krise, hvor stort set alt, hvad selskabet rører ved, bliver vendt mod det.

Det fremhæver brandingeksperten Anthony Aconis, der er partner og CEO i marketingbureauet Fireball.

»Nykredit føder sig direkte ind i fordommen om den store stygge finansielle aktør, der bare skal tjene penge på danskerne. I mange år frem skal Nykredit døje med, at kunder vælger selskabet fra på grund af det,« siger Anthony Aconis.

Spørgsmålet om de forhøjede bidragssatser er igen kommet i denne uge. I tirsdagens Berlingske Business blev Nykredit af foreningen Fair Bidragsssats kritiseret for sine bidragsforhøjelser, da Basel-komitéen netop har udskudt vedtagelsen af de nye kapitalkrav i form af Basel IV.

Nykredit fremhævede i forbindelse med Basel-udskydelsen, at de højere bidragssatser ikke skyldes Basel IV, men derimod de allerede kendte kapitalkrav i Basel III. Det fik vreden frem hos foreningen Fair Bidragssats samt en række kunder hos Totalkredit, da hele debatten om prisforhøjelserne netop udsprang af, at forhøjelserne blandt andet var baseret på fremtidige krav. Også Forbrugerrådet Tænk har rettet en skarp kritik mod Nykredits kommunikation og sætter spørgsmålstegn ved, om de fremtidige krav så er medregnet i prisforhøjelserne, eller om en ny regning er på vej.

Omverdenen er forvirret

Anthony Aconis mener, at Nykredit har lavet to store fejl i håndteringen af kommunikationen i forbindelse med, at bidragssatserne er skruet op, og planerne om en børsnotering blev introduceret.

»Det store spørgsmål er, om der overhovedet har været en kommunikation. Jeg må sige, det er rigtigt interessant, at en så stor spiller har et kommunikationsberedskab, der slet ikke svarer overens med det, selskabet burde have. Der sidder en hel omverden tilbage og er forvirret. Når man som virksomhed ikke har styr på sin fortælling, så bliver hele omverdenen forvirret,« siger Anthony Aconis.

»Det andet er, at Nykredit har undervurderet omfanget af den shitstorm, selskabet blev udsat for. Man har siddet hos Nykredit og redet gennem stormen og så bare håbet på, at det gik i glemmebogen. Men det gør den slags ting ikke,« siger Anthony Aconis, der fremhæver, at det kun tager en eftermiddag at få smadret en virksomheds image og år at bygge det op igen.

Må se indad

Nykredit erkender selv, at selskabet ikke har været præcis nok i forbindelse med forklaringen af bidragsforhøjelserne og børsnoteringen.

I onsdagens udgave af Berlingske Business sagde pressechef i Nykredit, Jens Theil, om kundebrevene, at »nuancerne i vores begrundelser for børsnoteringen og bidragsforhøjelsen ikke har lejret sig, og den slags kan man ikke bebrejde modtageren. Der må vi se indad, smøge ærmerne op og arbejde endnu hårdere. Det er derfor, jeg siger, at vi stadig har et forklaringsarbejde foran os.«

På spørgsmålen om Nykredit er enig i, at selskabet befinder sig i en imagekrise, og hvad selskabet vil gøre for at genoprette tilliden til Nykredits image, svarer Jens Theil i en mail:

»Det er ingen hemmelighed, at Nykredit har været gennem et udfordrende år, siden vi i februar annoncerede planerne om en børsnotering og bidragsforhøjelsen.«

»Vi har i hele perioden prioriteret dialogen med vores kunder som noget af det højeste, for det er i samtalen mellem rådgiver og kunde, at vi kan finde tid og rum til at forklare os, lytte og sammen finde de rigtige løsninger for kunderne. Det fortsætter vi med. Og vi er helt klar over, at vi fortsat har et stort arbejde foran os – både over for kunderne og i relation til, hvordan omverdenen i øvrigt ser på Nykredit,« skriver han.