Brancheorganisation: Offentliggør lobbyister på nettet

Direktøren for Dansk Textil Union bakker op om forslag om registrering af lobbyister i dansk politik. Han foreslår konkret et register på nettet over organisationer og konsulenthuse.

Dansk Textil Union, brancheorganisation for 2.700 tøj- og skobutikker, støtter nu et ønske fra flere konsulenthuse om et register over lobbyister i det politiske system.

Forslaget om et dansk register over lobbyister blev fremsat i går på Business.dk af kommunikationshuset Rostra.

Registrering af lobbyister kender man f.eks. fra EU og USA.

"Der er al mulig grund til at være åbne omkring den politiske proces, og hvordan der arbejdes for at skabe lydhørhed for de holdninger, som man repræsenterer. I dag er lobbyisme ofte en opgave, som brancheorganisationerne løser, og vi har også en interesse i, at der skabes et samlet overblik over, hvilke aktører, der er på scenen," siger Dansk Textil Unions direktør, Jens Birkeholm.

Jens Birkeholm ønsker lige vilkår for alle lobbyister. I dag er det f.eks. indlysende, hvilke interesser Dansk Industri eller Dansk Textil Union repræsenterer. Men det er straks mere dunkelt, når det kommer til eksterne konsulenthuse, der hyres til at udføre lobbyarbejde.

"Det er almindelig kendt, at store erhvervs- og brancheorganisationer forsøger at fremme deres synspunkter og interesser. Det er også en del af Dansk Textil Unions arbejde. Men samtidig er der en række enkeltvirksomheder og personer, som benytter sig af pr-bureauer og lobbyvirksomheder. Og det vil være et sundt princip, hvis de virksomheder, der leverer den service, også kommer frem i lyset - så vi i princippet ligestilles," mener Jens Birkeholm.

Han foreslår konkret, at alle lobby-bureauer, organisationer, virksomheder osv., som udfører lobbyarbejde, skal registreres på f.eks. Folketingets hjemmeside - med link til den enkelte virksomhed eller organisation med tilhørende kontaktpersoner.

"Jeg mener dog ikke, man skal gå så vidt, at virksomhederne skal fortælle, hvem de har arbejdet for i en konkret sag. Der er et fortrolighedsforhold mellem virksomheder og kunde. Som brancheorganisation fortæller vi heller ikke konkret, hvem der er medlem af vores organisation - så det tror jeg man skal holde på et overordnet plan," siger Jens Birkemose.

Partner Asbjørn Haugstrup fra Rostra Kommunikation sagde i går til Business.dk, at brug af eksterne konsulenthuse til lobbyarbejde er stigende i Danmark. Jens Birkemose er ikke ubetinget positiv over for den udvikling.

"I en organisation som vores har mange virksomheder valgt at pulje deres interesser sammen inden for nogle kompromiser. Men når en enkelt virksomhed eller person vælger at hyre en lobbyvirksomhed til at promovere nogle særinteresser, så har det ikke den samme legitimitet i forhold til det politiske liv. Jeg erkender, det er en del af gamet, men der er ikke meget bredde eller kompromis over sådan noget lobbyarbejde. Derfor er det også vigtigt med gennemsigtighed," fastslår Jens Birkeholm.

Brancheorganisationen for PR-virksomheder behandler på et møde i dag, onsdag, spørgsmålet om registrering af lobbyister.