Brancheforening udfordrer K&K

Grafisk Arbejdsgiverforening mener, der er behov for at samle hele kommunikations-Danmark. Det sker under navnet Grakom, der bevæger sig ind på Kreativitet & Kommunikations område.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh.
Læs mere
Fold sammen

Grafiske virksomheder, bureauer, distributører, medieproducenter og emballagevirksomheder inden for den samlede kommunikationsbranche får nu deres helt egen brancheforening. Det skriver Markedsføring.dk.

Den hedder Grakom og skal varetage disse gruppers interesser.

Det ligner unægteligt et forsøg på at spise sig ind på Kreativitet & Kommunikations område?

– Nej, men når trykkerierne, vores traditionelle medlemmer, ændrer sig, skal vi jo følge med. I dag er trykkerier, bureauer og medieproducenter en del af hinandens værdikæde, og derfor er det på tide, at de får en samlet organisation til at kæmpe deres sag, siger Thomas Torp, adm. direktør i Grakom, der formelt set først er på skinner fra 1. juli.

Grafisk Arbejdsgiverforening har allerede skiftet navn til Grakom Arbejdsgiverforening.

Thomas Torp påpeger, at Grakom allerede har 50 bureaumedlemmer ud af de godt 500, der er en del af fællesskabet, og at han forventer, at flere kommer til. Det skriver Markedsføring.dk.

– Vi vil gerne være en forening for virksomhederne, der har det til fælles, at de alle er med i processen fra den indledende idé og frem til det endelige produkt. Det være sig i form af en bog, en tryksag, en video, en emballage eller en internetannonce. Vores branche bidrager altså ikke kun med arbejdspladser og vækst. Den er også ansvarlig for den daglige videndeling mellem danskerne, slutter Thomas Torp.

Grakom-direktøren vurderer, at foreningens ”værdikæde” rummer mere end 4.000 danske virksomheder, der til sammen omsætter for ca. 35 mia. kr. årligt, og som har mere end 25.000 beskæftigede.