Branchedirektør: »Alt peger i retning af større spillere i bilbranchen«

Selv om danskerne køber biler som aldrig før, er forhandlerne hårdt pressede. Over halvdelen af dem tjente nemlig færre penge i 2018 end 2017, selv om de solgte mere. Udviklingen vækker bekymring.

Ny undersøgelse foretaget af Deloitte og Bilbranchen i Dansk Industri viser, at de små bilforhandlere har det svært. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Sullivan/Ritzau Scanpix

Danskerne købte biler som aldrig før i 2018, og selv om den udvikling burde give store smil hos Bilbranchen i Dansk Industri (DI), så vækker den i stedet bekymring. Indtjeningen var nemlig faldende på trods af det øgede salg.

Spørger man branchedirektør Thomas Møller Sørensen, vil den udvikling kun fortsætte, og det sætter de danske bilforhandlere – og særligt de små – under et stort pres i de kommende år.

»Jeg finder udviklingen bekymrende. Danskerne køber flere biler end nogensinde før, men det er alligevel over halvdelen af alle forhandlere, der tjener færre penge,« siger Thomas Møller Sørensen.

Helt konkret formåede 48 procent af de danske bilforhandlere at øge deres indtjening fra 2017 til 2018. Det viser tal fra Autoanalysen 2019, som er lavet af Deloitte og Bilbranchen i DI.

Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i Dansk Industri, tror, at vi stadig vil se små bilforhandlere om ti år, men han spår, at der vil være færre end i dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Fremgang hos store forhandlere

Selv om Autoanalysen afslører en kedelig udvikling hos bilbranchen, så er der lyspunkter. Fire ud af fem forhandlere formår nemlig stadig at skabe overskud.

Ser man på den gruppe, er det dog hurtigt tydeligt, at det primært er de store forhandlere, der har held med at skabe overskud. Det er nemlig de forhandlere med flere end 50 ansatte, som klarer sig bedst.

Det er for Thomas Møller Sørensen et udtryk for, at det kræver stor volumen, hvis man vil sikre et godt overskud.

Lige nu er avancen – altså profitten af salget på den enkelte bil – historisk lav. Det kræver derfor, at man som forhandler sælger en masse biler, hvis man vil holde skruen i vandet. Gennem de seneste år har man set, hvordan de store forhandleres indtjening pr. ansat stiger.

»De store forhandlere sælger altså ikke bare flere biler, men de tjener også mere pr. medarbejder. Det illusterer sort på hvidt den konsolidering, som vi ser i branchen nu,« siger Thomas Møller Sørensen.

Konsolideringen dækker over, at mindre forhandlere for at kunne overleve i det pressede marked enten lukker, opkøbes af større eller slår sig sammen med andre små forhandlere.

Mens forhandlerne har det svært, ser det derimod godt ud hos importørerne. Ifølge Autoanalysen havde alle importørvirksomheder nemlig overskud i 2018. Gennemsnitligt tjente importørerne knap 1,6 millioner kroner pr. medarbejder, mens indtjeningen fire år tidligere lå på 775.000 kr. pr. ansat.

Sort på hvidt

Branchedirektøren er altså bekymret over den nuværende situation, og han ser heller ikke særligt optimistisk på fremtiden. Han spår nemlig, at de danske forhandlere kun vil få det sværere i fremtiden. Der sker nemlig meget på markedet nu, som presser dem.

Thomas Møller Sørensen forklarer, at man skal huske på, at det er importørerne, der stiller investeringskravene til forhandlerne. Ifølge ham er det vigtigt, at bilimportørerne stiller »intelligente investeringskrav«, der både afspejler den teknologiske udvikling og forhandlernes indtjening. Ellers risikerer man, ifølge Thomas Møller Sørensen, at tvinge forhandlerne i knæ. I sidste ende vil det skade importørernes egne konkurrencemuligheder.

»Der skal investeres massivt de kommende år, hvis forhandlerne skal kunne følge med nye digitale kunder og ikke mindst den grønne omstilling. Det bliver svært, hvis kapitalen mangler. Og det bliver dyrt for den enkelte. Meget dyrt. Derfor er det afgørende, at de krav, importørerne stiller til forhandlerne, giver forhandlerne en konkurrencefordel og ikke presser dem unødigt hårdt,« siger Thomas Møller Sørensen.

Det er dog ikke kun branchedirektøren, der kigger på situationen med panderynker. Rundt omkring hos de forskellige forhandlere ved man også godt, at der har været bedre dage, hvis man lever af at sælge biler.

Autoanalysen afslører nemlig også, at over 60 procent af Bilbranchens medlemmer forventer, at hver sjette forhandler vil være lukket inden 2025.

»Som det ser ud nu, får de danske forhandlere det svært i fremtiden. Der vil også være små forhandlere om ti år, men retningen er, at vi i fremtiden vil se færre og større spillere,« siger Thomas Møller Sørensen.