BR-familie vil sælge ud efter 50 års ejerskab

Efter 50 år i familien Gjørups eje er legetøjsimperiet BR klar til at slippet grebet. Familien vil sælge fra og have eksterne kræfter ind i selskabet.

Foto: BJARKE ØRSTED
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var en vanskelig, men helt nødvendig beslutning at gå i gang med at sælge ud af Top-Toy, selskabet bag legetøjskæden BR.

Det kom ejerfamilien Gjørup frem til, da den i 2013 nåede en milepæl i familie­firmaets historie. Her var det 50 år siden, at de to brødre Bjarne og Henrik Gjørup ændrede deres fars papirkiosk til en legetøjs­butik i Roskilde under navnet BR-Legetøj efter faren, Børge Rasmussens, initialer.

»Da vi havde 50-årsjubilæum, var det en god anledning til at stoppe op og kigge på, hvad der skulle ske de næste 50 år, hvad er den rigtige ledelses- og ejerform der. Vi er nu nået frem til, at vi ikke på ubestemt tid fremover skal være 100 procent familieejet eller familieledet,« siger Peter Gjørup, der er barnebarn af Børge Rasmussen.

Sammen med sin bror Lars deler han posten som adm. direktør. De ejer hver en fjerdedel af Top-Toy. Resten ejes af deres fætter og kusine. De sidder alle i bestyrelsen sammen med Bjarne og Henrik Gjørup.

Familien havde i den seneste opgørelse over Danmarks rigeste i Berlingske Business Magasin en plads som nummer 55 med en samlet formue på 1,6 milliarder kroner.

»Top-Toy er familiens livsværk. Men vi har taget snakken om det rundt om bordet. Vi er meget sammen i familien både i bestyrelsen og i forskellige familiære sammenhænge, og her snakker vi meget om, hvordan virksomheden klarer sig og står absolut bedst muligt i fremtiden,« siger Peter Gjørup.

Skillevejen for Gjørup-familiens legetøjsfirma er klassisk for et familiefirma, siger Martin Jes-Iversen, lektor på CBS og ekspert i økonomisk historie.

»Alle familieselskaber kommer i en situation, hvor familien skal træffe nogle afgørende strategiske og strukturelle beslut­ninger, som kan være svære, men afgørende for virksomhedens langsigtede overlevelse. Det handler om at turde ændre på ejer­formen og på ledelsesformen i tide,« siger Martin Jes-Iversen.

Skulle Gjørup-familien ende med at sælge f.eks. 70 procent af selskabet fra til en kapitalfond, kan det ende med en børsnotering af selskabet om nogle år, når kapitalfonden skal sælge sin aktiepost.

Men her og nu er en børsnotering ikke på tegnebrættet, for det ville ikke sikre virksom­heden de nye kompetencer, som, familien erkender, er nødvendige.

»Det rigtige næste skridt for os er at få en partner ombord, der også kan hjælpe os og virksomheden videre. En børsnotering har vi selvfølgelig overvejet som en mulighed. Men der ville vi jo kun få kapital og ikke få nogle kompetencer ind. Vi står ikke og mangler penge, vi har en meget solid virksom­hed og en solid balance. Så det handler om kombinationen af penge og kompetencer for os,« siger Peter Gjørup.