Boxer-direktør: Slip reklamerne løs, og gør Danmark til TV-mekka

Politikerne bør ændre TV-reklamereglerne efter britisk forbillede, så TV-stationer, der i dag sender til Danmark fra London, rykker til Danmark efter det britiske EU-farvel og er med til at få TV-miljøet til at blomstre, mener Boxer-direktør Ulf Lund. TV 2 kan snildt fortsætte efter gældende reklameregler uden afbrydelser undervejs.

Danmark kan blive TV-verdenens svar på IT-verdenens Silicon Valley, mener Boxer-direktør Ulf Lund. Ved at ændre reklamereglerne kan en række TV-kanaler lokkes til Danmark, når briterne melder sig ud af EU. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Det er nu, at de danske politikere skal slå til og få ændret TV-reklamelovgivningen og tillade bl.a. reklameafbrydelser midt i udsendelser, så de TV-stationer, som i dag sender fra London til danskerne, vil vælge at rykke til Danmark, når briterne inden for et par år har meldt sig ud af EU.

Det siger Ulf Lund, administrerende direktør for Danmarks tredjestørste TV-leverandør, Boxer.

»I dag sender 1.100 TV-stationer fra London. Når Brexit bliver en realitet, vil de ikke kunne sende til Danmark længere, så hvorfor skulle Danmark ikke blive det nye TV-centrum efter London? Hvis Danmark kan tilbyde fuldstændigt samme reklameregler som briterne, vil rigtigt mange arbejdspladser kunne flyttes til Danmark - produktion, teknik, programfolk m.m. Det vil - ud over flere skattebetalinger - gavne hele TV-miljøet, så der kommer mere gang i vores egen produktion,« siger han til Berlingske.

TV 2 kan sagtens fortsætte som hidtil - også under ny ejer

Stationer som Discovery med Kanal 4, Kanal 5 og Canal 9 samt MTG-kæden med TV3-kanalerne og Viasat sender i dag fra London til Danmark, fordi reklamereglerne dér er anderledes.

»Danmark skal ændre sin TV-reklamelovgivning, så den bliver ligesom den britiske, der langtfra er det vilde vesten. Den vigtigste ændring er at tillade reklamer midt i udsendelserne. Dertil kommer andre regler for »product placement« (at sponsorerede produkter indgår i udsendelserne, uden at det fortælles, red.) og - i mindre grad - hvad man må reklamere for. Men vi skal ligesom briterne holde fast i stramme reklameregler i forhold til børn og diskrimination og klare regler om god markedsføringsskik. Desuden skal der ligesom i Storbritannien være en stærk regulator, som faktisk holder øje med, at reglerne overholdes,« siger Ulf Lund.

Han understreger, at det ikke behøver at skabe frygt for, at f.eks. TV 2-seere også vil opleve, at filmen hele tiden afbrydes af reklameindslag.

»Politikerne kunne sikkert godt tænke sig, at TV 2 ikke afbrød udsendelserne. Som ejer kan de bare beslutte, at reglerne ikke gælder for TV 2. Og hvis man, som man ønsker det, vil privatisere TV 2, kan man gøre det til et vilkår, at den nye ejer skal overholde særlige reklameregler, som svarer til dem, som vi har i dag i Danmark. Jo flere public service- og reklamekrav, man lægger ind over TV 2-salget, jo mere vil man gardere sig mod »en Berlusconi«,« siger Boxer-direktøren med henvisning til situationen i Italien under den tidligere premierminister Silvio Berlusconi, som samtidig stod i spidsen for et TV-imperium og udnyttede sin dobbeltrolle til at sikre sine TV-kanaler langt bedre vilkår.

Der skal rykkes nu

Ulf Lund mener, at det er lige nu, at der skal handles.

»Der er god timing i at gå i gang nu. Inden for to år forlader Storbritannien EU, og politikerne er begyndt at forhandle et nyt medieforlig, som skal gælde fra 1. januar 2019. Alternativt begynder de måske at sende fra Luxembourg eller et andet sted. At have særregler på TV-reklamer, hvor man ikke må dette og hint, var måske meget fint i 1988, men i dag sker de unges forbrug på helt andre platforme, hvor den slags regler ikke gælder. Derfor bliver det absurd at opretholde dem,« mener Boxer-direktøren.

Boxer er ved at blive overtaget af energiselskabet SE/Sydenergi, som i forvejen ejer landets næststørste TV-distributør, Stofa. Tilsammen vil de to selskaber - hvis købet godkendes af konkurrencemyndighederne - levere TV til 600.000 danske husstande. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sat en frist til 8. maj for kommentarer til fusionen.