Bosses vækstplaner gik i stå

For tre år siden sigtede TrygVesta på at få en markedsandel på 25 procent på tre år - den har ligget stort set uændret på 21-22 procent siden.

TrygVestas ambition om virkelig at give de andre konkurrenter på det danske forsikringsmarked baghjul ser ud til at være gået på grund. For tre år siden udtrykte koncernchef Stine Bosse sin ambition om at øge sin markedsandel, så hver fjerde præmiekrone i Danmark rullede ind i TrygVestas kasse.

"Set i et treårigt perspektiv tror jeg godt, at vi kan vokse organisk til op mod 25 pct. af det danske marked, og det handler både om at sælge mere til vores eksisterende kunder og om at få nye kunder," sagde Stine Bosse i september 2004.

Siden da har TrygVestas markedsandel ligget nogenlunde uændret på 21 til 22 procent.

Hvad er der sket med Jeres vækstplaner siden da ?

”Alle har ambition om at vokse i markedet, og uden ambitioner kommer du heller ingen vegne. Vi vil gerne have mere af markedet, men det er under forudsætning af, at vi ikke sætter indtjeningen over styr,” siger Stine Bosse.

De nøjagtige markedsandele kan kun udregnes på baggrund af samtlige forsikringsselskabers regnskaber, hvoraf nogle endnu ikke er offentliggjort. Men et estimat for 2006, som Stine Bosse bekræfter for TrygVestas vedkommende, viser en markedsandel på 21-22 procent, mens Topddanmark er det næststørste selskab med en markedsandel på 19,6 procent.

Derefter følger Codan med en andel på 13,1 procent og Alm. Brand med 9,7 procent. Men alle de store selskabers markedsandele har ligget nogenlunde uændret i de seneste år.

”Den markedsandel, som vi kender, ligger mellem 21 og 22 procent. Den har ligget sådan i nogle år, og vi er meget tilfredse,” siger Stine Bosse.

Hun siger dog også, at det fortsat er ambitionen at få en markedsandel på 25 procent.

”Man skal altid have respekt for, at, ja, det er vigtigt at udvikle sine markedsandele, men det skal gøres på et lønsomt grundlag. Det var der nogen i forsikringsbranchen, der glemte i gamle dage,” siger Stine Bosse med henvisning til, at der først er kommet overskud på den rene forsikringsdrift frem for på finansielle indtægter i den seneste håndfuld år.

Er der fortsat selskaber, der prøver at købe sig til markedsandele ?

”Det vil jeg ikke kommentere. Men ind i mellem er der nogen, der får en god ide, og det viser sig altid i tallene,” siger Stine Bosse.

Blandt finansanalytikerne vækker TrygVestas manglende erobring af marked ikke bekymring – snarere tværtimod.

”Selvfølgelig vil de gerne have vækst, men det ville nok koste for meget,” siger aktieanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank.

”Jeg tror, at koncernen fokuserer på at få loyale kunder i Danmark frem for at købe sig til nye. Guld kan også købes for dyrt,” siger han.

Han peger desuden på, at TrygVesta formentlig har fokus på koncernens to nye markeder, Sverige og Finland, hvor koncernen med Nordea i ryggen kæmper sig ind på markederne fra bunden og dermed har store vækstmuligheder.