Bossen vil ændre B&Os selvopfattelse

Bang & Olufsen skal turde satse stort – og fejle, mener direktør Tue Mantoni.

B&Os administrerende direktør Tue Mantoni vil ændre kulturen i virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kulturen i Bang & Olufsen skal ændres radikalt. Medarbejderne har et fejlagtigt billede af, hvad virksomheden i virkeligheden er. B&O er ikke den store spiller på markedet – men i stedet en lille nichevirksomhed, der har svært ved at tage den teknologiske tete.

Det mener B&Os administrerende direktør Tue Mantoni. Han vurderer, at medarbejderne skal opdrages til bedre at kunne reagere på markedsmæssige ændringer via målrettede og hurtige satsninger – på trods af risikoen for at det går galt, skriver Børsen.



”Det er hele kulturen, der skal ændres. Den nuværende meget stærke kultur stammer sikkert helt tilbage fra grundlæggerne, Peter Bang og Svend Olufsen, som hele tiden ville sætte nye niveauer, lave innovation og forbedringer på alle måder,” siger B&O-topchefen Tue Mantoni og tilføjer:

”Men man kan ikke sætte spørgsmålstegn ved alt, for så får man ikke gjort noget – eller får i hvert fald ikke reageret tidligt nok.”

B&Os omsætning har været under pres, siden finanskrisen tog fart, og resultatet før skat har været negativt to år i træk. Tue Mantoni blev kaldt ind som afløser for Kalle Hvidt Nielsen i foråret, og han vurderer nu, at der kan hentes meget på at ændre arbejdskulturen i Struer-virksomheden.

”Vi skal have brudt nogle lag ned i organisationen. Beslutninger skal skubbes nedad, så det overlades mere til den enkelte. Så bliver der ganske enkelt truffet flere beslutninger,” siger han.

Men med ændringer kommer også risikoen for fyringer. Og selv om han ikke melder noget konkret ud, så siger han ifølge Børsen, at det ”sagtens kan komme til at betyde, at der fremtidigt vil være færre medarbejdere i Struer”.

Derudover vil Mantoni sætte gang i Kina-satsningen. 80 procent af B&Os omsætning kommer fra Europa, og det er ensbetydende med, at virksomheden ikke formår at begå sig på de fremstormende markeder – f.eks. i Kina.

Her har B&O i dag 24 forhandlere, og Mantoni mener, at der er i hvert fald 25 kinesiske storbyer, der sagtens kunne huse en dedikeret B&O-butik.

Endelig ser det også ud til, at Tue Mantoni er ved at opgive at kæmpe mod de store asiatiske spillere på fladskærmsmarkedet. Fremover skal fjernsynsarbejdet foregå i samarbejde med partnere. B&Os tekniske udviklingsarbejde skal i stedet fokusere på lyd.